Inovația este un sport de echipă

Inovatia este un sport de echipa

“Nu există experți în inovație! A spune asta este un oximoron.” Cu aceste cuvinte și-a început expunerea Christophe Gillet, invitatul special al seminarului Spicing Up Innovation, organizat zilele trecute de către Interact, cu sprijinul Telekom și Heineken.

Donts

Cu îndreptățire, se poate spune chiar și despre speach că a fost unul inovator. Nu se întâmplă prea des ca în decurs de câteva ore să fie desființate câteva mituri considerate ancore, vreme de zeci de ani, în management. Vă voi da doar câteva exemple extrase din gândirea și experiența de Director de inovație, Speaker și profesor a lui Christophe:

  • structura ierarhică a unei companii, construită după teoria lui Frederick Winslow Taylor, care pleacă de la ideea că doi-trei oameni din vârful ierarhiei “știu”, iar restul nu au decât să execute, este depășită;
  • KPI-s au fost inventați din cauza falsei păreri că oamenii nu știu ce au de făcut la job;
  • planurile nu ne sunt de folos!; valoros este procesul de planificare, pentru că el ne face să gândim, ceea ce ne asigură agilitatea în afaceri.

Dos

Christophe Gillet a punctat publicului, format din manageri și antreprenori, nu doar ceea ce trebuie să uite, ci și ceea trebuie să rețină drept esențial pentru a fi inovatori:

  • nu le mai spuneți oamenilor ce să facă; faceți-i să gândească!; ce riscați?;
  • nu Big Data este soluția!, ci Few and Essential Data;
  • nu mai citiți cărti de management, scrieți-le chiar voi!;
  • fiți mândri de intuiția voastră și nu vă mai chinuiți să o justificați!; deciziile noastre sunt intuitive;
  • dacă vreți să inovați, acceptați ideea că veți greși; fără eșec, nu se poate inova;
  • lumea nu mai este predictibilă, ci complexă, fragilă, în permanentă schimbare etc.

Plecând de la aceste idei inovatoare – ele însele -, am formulat câteva întrebări pentru Christophe, iar răspunsurile sale pot fi citite, în continuare.

Spuneți că angajamentul oamenilor este sursa, generatorul inovației. Dar cum ați defini angajamentul, în termeni de comportament? Cum îl recunoaștem?

Oamenii angajați, implicați sunt cei care vor să treacă la acțiune, nu cei care doar își manifestă entuziasmul. În general, oamenii angajați susțin și își exprimă dorința de a face lucruri. Dar și cei care nu sunt de acord cu o idee și își argumentează punctul de vedere sunt la fel de implicați: ei au curajul să se ridice în picioare și să spună motivele dezacordului lor. Și fac asta pentru că vor mai mult, au o propunere alternativă, își asumă riscul unei perspective critice etc., ceea ce înseamnă angajament.