Pentru mulți, creativitatea reprezintă un dar, un aspect imprevizibil de care se bucură doar cei norocoși. În spatele acestei afirmații există, însă, o serie de mituri, mai ales în ceea ce privește creativitatea în afaceri.
Mituri au fost analizare în cadrul unui studiu „The Myths of Creativity”, condus de David Burkus, cu scopul de a înțelege mai bine ce se ascunde în spatele inovației.
Potrivit studiului, citat de entrepreneur.com, creativitatea se poate învăța. Primul pas este acela de a nu-ți pune limite.
1. Mitul Eureka
Uneori ideile creative par să apară din senin, ca un fulger. Cercetătorii spun, însă, că de fapt ele sunt rezultatul unui proces. La niveul subconștientului se adună tot felul de informații care la un moment dat se conectează pentru a da naștere așa ziselor idei spontane.
2. Mitul moștenirii
Se spune că abilitatea de a fi creativ ține de gene. Rezultatele cercetării arată, însă, contrariul. Nu există creativitate moștenită. Oamenii cu încredere în forțe proprii și care muncesc intens vor fi cei care vor ajunge și la idei și soluții creative.
3. Mitul orginalității
Potrivit acestui mit, cei care sunt creativi vor da naștere unor idei cu adevărat originale. Cercetările arată că, de fapt, ideile noi nu sunt decât o combinație de idei mai vechi îmbunătățite spre stadiul de inovație.
4. Mitul expertului
Multe dintre companii se bazează pe experți pentru a genera idei creative. Totuși, experții sunt de părere că în unele situații este nevoie și de opinia unei persoane, care să nu facă parte din rândul experților și care să vină cu o viziune ceva mai obiectivă asupra problemei.
5. Mitul beneficiilor financiare
Cu cât o persoană este motivată din punct de vedere financiar, cu atât va crește și creativitatea și productivitatea. Nu totdeauna. Există o serie de alți factori care pot avea o influență, precum mediul în care lucrează o persoană.
6. Mitul singurului creator
Când ne gândim la invenții, ne gândim la numele unei singure persoane care a adus o inovație. Există în spate, o muncă de exchipă care a făcut posibilă punerea în aplicare a ideilor respective. Creativitatea este de fapt, spun cercetătorii mai mult un efort de echipă.
7. Mitul brainstorming-ului
Mulți consultant spun că brainstorming-ul și discuțiile spontane de grup pot duce la apariția unor idei creative. Nu este în totalitate adevărat. Cercetătorii spun că pur și simplu lansarea de idei nu va duce automat la apariția a ceva inovator.
8. Mitul coeziunii
Pentru a încuraja inovația, angajații trebuie să lucreze bine și fericiți împreună. Totuși, cercetării spun că nu doar un mediu „zen” sporește creativitatea, ci ideile pot veni și din momente conflictuale.
9. Mitul constrângerilor
Creativitatea nu se poate naște din constrângeri. Este o afirmație falsă spun cercetătorii, dar, de fapt, creativitatea merge foarte bine cu constrângerile. În doze limitate, ideile bune iau naștere și când nu există resurse nelimitate.
10. Mitul capcanei pentru șoareci
O altă idee falsă este cea potrivit căreia atunci când avem o idee nouă, munca este deja făcută. Ideea nu este suficientă. Într-o afacere trebuie să știi cum să vinzi o idee și cum să găsești clienții potriviți.
Care sunt, însă, componentele creativității? Potrivit directorului de cercetare de la universitatea Harvard, Teresa Amabile,spune că pentru a da naștere de noi idei într-o companie este nevoie de patru elemente: a avea suficiente cunoștințe într-un domeniu, o metodologie bună, oameni devotați și muncitori și o cultură organizațională deschisă spre inovație.