Care sunt limitele externalizării?

Care sunt limitele externalizării?

Pentru majoritatea companiilor, procesul de externalizare este o soluție la îndemână. Externalizarea recrutării, a serviciilor IT, a contabilității etc. Dar care sunt limitele de externalizare către alte firme și către consultanți? Care este cel mai important lucru dintr-o companie pe care îl mai poți externaliza și încă spune că firma îți aparține? Brian de Haaff, CEO Aha! și fondator al altor șase business-uri de software development ridică această problemă într-un articol publicat în Pulse.  Redăm mai jos principalele sale observații.

Dacă ai lucrat într-o companie mare, aproape că o poți mirosi. Șeful cel mare are o problemă spinoasă sau se teme să ia o decizie importantă. Și, în loc să se arunce asupra ei și să ia atitudine, preferă să cheme consultanții. Imediat, ei dau năvală în open-space-ul vostru, vă reorganizează programul, vă planifică ședințe fără de sfârșit și senzația este că nu mai scapi niciodată de ei. Pentru că mereu situația este mai neplăcută decât se așteptau și bineînțeles că urmează o schimbare și mai mare în ritmul de lucru, pentru că vom avea și mai multă treabă.

Și este în regulă. Pentru că avem nevoie de oameni care să ne vină în ajutor și cu noi perspective. Dar până unde? Nu cumva mergem, uneori, prea departe. Cum ar putea un consultant să ne înțeleagă business-ul mai bine decât o facem noi înșine?

Situația de mai sus nu este nouă. De când există business-uri, există și consultanți pentru ele. Doar că majoritatea dintre noi am experimentat și am pus sub semnul întrebării de ce atât de mulți executivi primesc salarii uriașe pentru a angaja alți oameni să ia decizii strategice în locul lor. Bineînțeles, consultanții pot aduce beneficii majore prin experiența lor și pot contribui la dezvoltare, dar, cel mai des, consultanții ajung în companii atunci când acestea nu mai sunt funcționale, nu în perioadele lor de inflorire.

Ei sunt angajați pentru a lua decizii strategice pentru că e mai sigur așa. Ei oferă un punct de vedere obiectiv și sunt indivizii perfecți pe care managerii să dea vina atunci când implementarea dă greș. Acestea sunt, de fapt, motivele pentru care consultanții își fac apariția în cele mai multe cazuri.

Problema atunci când angajezi pe alții să gândească în locul tău este că pierzi foarte multe. Pierzi beneficiile pe care o situație de criză ți le poate aduce, experiența pe care ai putea să o dobândești și multe altele.

Iată ce pierzi atunci când îți externalizezi creierul consultanților:

Pierzi responsabilitatea
Atunci când aduci consultanții să ducă ei greul în locul tău, ideile nu îți mai aparțin. Nici cele proaste, dar nici cele bune. Dacă fugi de eșec și de dificultatea acestuia, nu vei putea la final să îți asumi nici un eventual succes.

Pierzi disciplina

Ai crede că un consultant te va învăța cum să iei decizii mai aspre sau mai bune, dar în realitate, te învață să fii leneș. Data viitoare când te vei confrunta cu o problemă, nu vei aplica lecțiile învățate de la primul, ci pur și simplu, vei angaja încă un consultant. Rezolvarea problemelor este un skill care se dobândește și menține prin exercițiu și disciplină.

Pierzi încrederea în propriile forțe
A seta obiective și a le atinge progresiv alături de echipa ta vă consolidează business-ul și încrederea în forțele proprii. A apela recurent la un consultant te face să îți pui competențele la îndoială.

Pierzi controlul 
Echipa tare are nevoie să știe cine îi conduce. Când aduci un consultant care are un stil diferit de a aborda problema, oamenii tăi nu vor mai identifica succesul unei acțiuni cu tine și își vor pierde încrederea că ești capabil să îi conduci.

Pierzi recompensa
Procesul decizional și cel de rezolvare a problemelor necesită muncă asiduă și nu poate fi fentat cu ușurință. Răspunsurile nu cad în lăcașurile lor, ai nevoie de răbdare și de efort. Atunci când decizi să externalizezi ceea ce trebuie să facă, de fapt, creierul tău, eviți lupta aceasta și pierzi și momentul excepțional al găsirii soluției.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •