Mindfulness – din templele spirituale în „templele de afaceri”

Mindfulness - din templele spirituale in templele de afaceri

Cuvântul „mindfulness” se rosteşte din ce în ce mai des, în locuri diverse şi neaşteptate. Dacă până mai ieri era mai degrabă şoptit şi primit cu reticenţă de către occidentali, având în vedere asocierea sa cu practica meditaţiei, acum a ajuns să fie rostit fără teamă în plenul Parlamentului Britanic, la Forumul Global de la Davos şi în open-space-urile de la Google şi Intel.

Iar dacă până de curând se scria despre mindfulness doar în reviste cu caracter spiritual, acum apar constant articole în Harvard Business Review şi The Economist, pentru ca în februarie 2014 să fie pe coperta revistei TIME scris cu litere mari: „The Mindfulness Revolution”. În plus, mindfulness este prezent sub o formă sau alta în programele unor prestigioase instituţii de învăţământ, precum INSEAD, IMD, Harvard şi Stanford. Simplu spus, mindfulness înseamnă să trăim momentul prezent pe deplin, atenţi în mod conştient la ceea ce gândim şi simţim. Mindfulness este o stare de spirit în care omul relaţionează cu experienţa din fiecare moment, fără judecăţi de valoare sau reactivitate emoţională şi cu o mai mare capacitate de a acţiona cu intenţionalitate şi conştiență, cu rezultate benefice pentru sine, dar și pentru ceilalți. Este un mod de viață în care trăim cu prezență conștientă fiecare moment, la deplinul nostru potențial. Conceptul are rădăcini milenare în tradiţiile orientale, fiind mult mai mult decât meditaţia de concentrare, cunoscută sub numele de mindfulness meditation.

„Mindfulness este un instrument estic pentru rezultate vestice”, spunea cineva. Odată cu ritmul 24/7, ce caracterizează funcționarea organizațiilor performante, vine şi stresul de a ne regăsi printre milioane şi milioane de alte voci şi minţi. Tot mai multe companii, din domenii diverse şi cu culturi organizaţionale diferite, îşi încurajează angajaţii să adopte un stil de muncă „mindful”. Departe de a fi închisă, iată o listă a companiilor care au integrat cu succes practicile mindfulness: Google, Target, Intel, Aetna International, Facebook, Twitter, eBay, General Mills, Ford Motor Company, Cargill, Hearst Publications etc.

În ultimii ani, din ce în ce mai mulți lideri din mediul de afaceri au început să mixeze şi să adapteze tradiţiile spirituale milenare la cele mai recente rezultate ale cercetărilor din psihologie şi neuroştiinţe, cu scopul declarat de a crea o cale simplă, dar puternică de a creşte performanța angajaților într-un mod ecologic și sustenabil pe termen lung.

Pe scurt, iată câteva dintre beneficiile pe care mindfulness le oferă mediului de afaceri:

– creşterea substanţială a puterii de concentrare

Tradiţional, marele inamic al concentrării este multitaskingul, atât de apreciat ca evidenţă a randamentului superior, a eficienţei. Conform studiilor din neurologie, multitaskingul diminuează capacitatea memoriei, a funcţiilor analitice şi reduce fluxul sangvin din emisfera cerebrală dreaptă, adică exact locul unde se exprimă şi dezvoltă creativitatea. Aceasta în condiţiile în care creativitatea este privită unanim ca element critic în inovaţie, luarea deciziilor, rezolvarea problemelor şi în dezvoltarea calităţilor de lider. Meditaţia de tip mindfulness este o metodă excelentă de a creşte concentrarea şi de a ne ajuta să rezistăm tentaţiei automatismului şi rutinei multitaskingului.

– combustibil pentru creier

Concentrarea profundă pe respiraţie poate aduce şi beneficii fiziologice. Prin natura lor, oamenii respiră superficial. S-o spunem direct, nu ne ajutăm creierul să primească oxigenul de care are atâta nevoie. Mai mult oxigen în creier aduce beneficii imediate legate de capacitatea noastră de a învăţa noţiuni şi aptitudini noi şi de a ne îmbunătăţi memoria. Un creier oxigenat este un creier optimizat, un avantaj strategic pentru orice lider, pentru orice afacere.

–  reducerea stresului

Stresul este, dincolo de orice definiţie ştiinţifică, despre percepţia controlului sau mai degrabă a lipsei lui. Când nu deţinem controlul, devenim neliniştiţi, şi atunci se manifestă stresul. Liderii din mediul de afaceri care înţeleg acest lucru vor face tot ce este posibil pentru a le crea angajaţilor un nivel de autonomie şi control care să reducă stresul. Când priorităţile sunt neclare sau se schimbă des, angajaţii alunecă invariabil şi frenetic în… multitasking!

Integrarea unei practici mindfulness în activităţile de lucru zilnice, chiar dacă nu face parte din cultura companiei, poate elimina multitaskingul ineficient, poate reduce stresul asociat şi poate creşte productivitatea. Cele trei beneficii generice enumerate stau la baza multor altora care decurg din ele: claritate în gândire, prezenţă de spirit şi concentrare în situaţii critice, un mai bun echilibru între viaţa personală şi cea profesională, creativitate prin accesul de resurse mentale neexploatate, performanţă ridicată pe termen lung, empatie – prin creşterea nivelului inteligenţei emoţionale, gândire intuitivă, agilitate şi adaptabilitate mentală sporite şi gestionarea eficientă a emoțiilor. Nu în ultimul rând, mindfulness este un element de bază pentru dezvoltarea inteligenței emoționale și pentru gestionarea sănătoasă și eficientă a emoțiilor. Un lider bun se va percepe întotdeauna ca „work in progress“ şi va încerca să se optimizeze, căutând apropierea de ideal. Practica mindfulness este cu siguranţă un instrument puternic ce poate realiza aceasta.

(Foto: Evelyn Lim, www.flickr.com)