Provocarea comunicării strategice în companiile din România

modul in care firmele abordeaza comunicarea strategica

Un nou studiu realizat de compania de training și consultanță Valoria analizează răspunsurile top executivilor unor companii din diverse industrii din România cu privire la modul în care firmele lor abordează comunicarea strategică. Studiul măsoară diverse aspecte cantitative și calitative, care indică modul în care companiile românești abordează funcțiunea de comunicare.

Studiul are la bază un chestionar aplicat în perioada 25 iunie – 14 august 2018. În raport, se analizează răspunsurile obținute prin aplicarea unui chestionar online alcătuit din 15 de întrebări prin metoda CAWI (computer assisted web interview) de la 440 de respondenţi – executivi de top și specialiști în marketing și comunicare din mediul local de business.

Comunicarea strategică în cadrul unei organizaţii reprezintă modalitatea de integrare a comunicării în sfera problemelor de afaceri și are în vedere comunicarea unui concept, a unui proces sau a unor informații pentru a atinge un obiectiv strategic pe termen lung, în baza unei planificării sistematice. Într-o organizație, comunicarea strategică este o funcție care se ocupă atât de procesele de comunicare externă, cât și de cele de comunicare internă. În România, 57% dintre companii spun că au un departament de comunicare.

Doar 35% dintre companiile respondente spun că au o strategie de comunicare formală, 28% spun că au o astfel de strategie, însă nu este una formalizată, iar 37% nu au o astfel de strategie. Dintre acestea, 24% spun că plănuiesc să își definească o strategie de comunicare, dar 7% nu au și nici nu planifică definirea unei strategii în acest sens. Pentru 58% dintre companii strategia de comunicare este parte integrantă a strategiei de business ceea ce este relevant, pentru că numai o strategie de comunicare aliniată cu valorile și obiectivele strategice ale afacerii va genera, pe de o parte, încredere și implicare în interior, iar pe de altă parte, credibilitate și notorietate în exteriorul organizației.

Responsabilii de comunicare sunt implicaţi în planificarea strategică în 61% dintre companiile respondente, în 23% sunt implicați numai parțial, dar în 16% nu sunt implicați în nici un fel în acest proces. Pentru companiile mici, cu venituri de mai puțin de un milion euro, este cel mai simplu ca responsabilii de comunicare să fie implicați în planificarea strategică a companiei, iar 70% dintre respondenți confirmă acest aspect. În cazul companiilor cu venituri de peste 100 milioane euro, numai 45% răspund pozitiv la această întrebare. De asemenea, la aceste companii scad și procentele celor care spun că sunt numai parțial implicați în planificarea strategică a companiei.

65% dintre directorii generali care spun că responsabilii de comunicare sunt implicaţi în planificarea strategiei companiei, dar numai 38% dintre specialiștii de marketing / PR / comunicare au bifat aceeași variantă de răspuns.