Cum să te deconectezi la sfârșitul unei zile de muncă

Cum să te deconectezi la sfârșitul unei zile de muncă

Chris, senior manager la un studio de design din New York, nu poate dormi. Mintea lui e neliniștită, gândindu-se la multitudinea de sarcini pe care o are de rezolvat la birou. Katrina, manager la o cunoscută editură, este distrasă de un mail de la muncă, în timpul unei cine. Partenerul său se plânge că nu este niciodată capabilă să se deconecteze.

Însă ei nu sunt singurii care au probleme în a se deconecta la sfârșitul unei zile de muncă. Potrivit unui studiu de șapte ani privind performanța angajaților, inabilitatea de a deconecta viața personală de cea profesională este printre top zece cele mai stresante situații pe care angajații nu sunt capabili să le gestioneze. Tehnologia, în mod cert, a agravat situația, punând viața profesională la doar o atingere de ecran distanță de noi.

Așadar, cum ne putem îmbunătăți abilitatea de a ne deconecta de la muncă, astfel încât să ne bucurăm mai mult de viața personală? Câteva ritualuri de urmat la sfârșitul zilei, care să creeze o barieră psihologică între cele două lumi, ar fi de ajutor. Iată cinci dintre cele mai eficiente.

Fă o sarcină mică în plus

Dă un telefon, semnează un document sau răspunde unui email. În acest fel, termini ziua într-o notă pozitivă de îndeplinire a sarcinilor. Vei avea satisfacția că ai ales să faci mai mult acum și că ai un lucru mai puțin de făcut în dimineața următoare. Este ca și cum ți-ai sugera că ai făcut mai mult decât trebuia și, deci, te poți bucura liniștit de orele rămase din zi. Cercetătorii Teresa Amabile și Steven Kramer au arătat că aceste „mici victorii” îți pot și îmbunătăți starea de spirit.

Fă o listă cu lucruri de făcut

Pe foaie sau pe telefon, fă-ți o listă cu sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești, în ordinea importanței lor. Acest lucru te va ajuta să le ai în vedere, să te organizezi și să începi să le rezolvi în ordinea corespunzătoare. Cu cât ești mai organizat, cu atât vei ști cum să îți gestionezi timpul mai bine. De altfel, acest ritual este printre top trei cele mai eficiente acțiuni care duc la performanță.

Lasă ordine

Încearcă să lași ordine pe birou, înainte să pleci. Acest lucru te va ajuta să începi a doua zi cu o stare de spirit mult mai bună. Studiile au demonstrat că, atunci când lași dezordine pe birou la sfârșitul unei zile, există șanse foarte mari să resimți dimineața frustrarea și presiunea cu care te-ai confruntat în ziua precedentă. Un birou ordonat te ajută să-ți începi ziua într-o nouă stare de spirit, mult mai pozitivă decât cea din ziua precedentă. Plus că se spune că un birou ordonat înseamnă o minte ordonată.

Alege o acțiune de finalizare

Alege o acțiune care, la sfârșitul zilei, să însemne pentru tine sfârșitul zilei de muncă sau momentul în care începi să nu te mai gândești la muncă. Astfel de acțiuni pot fi încuierea biroului, închiderea monitorului, închiderea agendei, un telefon dat acasă etc. O astfel de acțiune constantă te va ajuta să preiei controlul asupra emoțiilor tale și asupra stării mentale, transformându-le conform dorințelor tale.

Începe seara pozitiv

În loc să îți întâmpini prietenii cu întrebarea standard: „Cum a fost ziua ta?”, favorizând discuțiile în care fiecare își povestește experiențele negative de peste zi, încearcă să fii mai specific. Întreabă-i ce lucruri frumoase și captivante li s-au întâmplat astăzi, după care, intră într-o conversație cu ei despre acestea. Ideea este de a lua atenția de la tine și a o conduce spre ceilalți și spre experiențele lor pozitive. Dacă cineva te întreabă „Cum a fost ziua ta?”, încearcă să reziști explicațiilor lungi. Asta, dacă nu crezi că te pot ajuta să rezolvi o anumită problemă.

Citește și De ce nu ajută perfecţionismul în antreprenoriat?

Sursa: Harvard Business Review

Foto: Pixabay