De ce nu ajută perfecţionismul în antreprenoriat?

De ce nu ajută perfecţionismul în antreprenoriat?

Imaginați-vă o persoană cu mult succes la jobul actual și care decide, într-o bună zi, să își deschidă propria afacere. De la început, aceasta are standarde foarte mari față de ea însăși și față de noua afacere. Încrederea în sine i se leagă strâns de succesele sale ca antreprenor și devine obsedată de orice mică greșeală.

Cam așa arată situația când un perfecționist încearcă să devină antreprenor. Și, de cele mai multe ori, nu se termină foarte bine…

Perfecționiștii se străduiesc să obțină rezultate nerezonabile, deseori de neatins, care, în timp, pot provoca boli fizice sau mentale. Studiile au arătat că perfecționismul este direct legat de bolile mentale, incluzând depresia și anxietatea.

A combina așteptările unui perfecționist cu stresul unui antreprenor nu este cea mai fericită situație. Iată câteva indicii care arată că perfecționismul nu este o variantă potrivită în antreprenoriat.

Nu acceptă feed-back

După ce decid să își deschidă un business, antreprenorii creează un plan de business și așteaptă feed-back de la cei din jur, fie ei mentori, asociați sau business coach-i. Majoritatea antreprenorilor apreciază feed-back-ul primit și își modifică planul de business în funcție de acesta. Perfecționiștii, în schimb, devin defensivi, se simt descurajați și ajung chiar să nu ceară feed-back deloc, deoarece îl consideră un semn de slăbiciune. Acestora nu le place să primească feed-back, mai ales dacă acesta este unul negativ, deoarece își simt atacată munca, considerând că nu sunt suficienți de buni.

Amână acțiunea

Un alt lucru pe care perfecționiștii îl pot face este să amâne lansarea afacerii până când aceasta e perfectă, ceea ce, realist vorbind, nu se va întâmpla niciodată. În acest timp în care sunt obsedați de crearea planului perfect, pierd oportunități de a vinde, de a crea o bază de date de clienți, când, în schimb, ar putea ajusta planul de business în mișcare. Acest lucru i-ar ajuta să învețe pe parcurs, în timp ce afacerea crește.

Fac totul singuri

Să adaugi noi membri în echipă este un semn bun când ești un antreprenor. Asta înseamnă că afacerea ta crește. Și pentru cei perfecționiști este un lucru bun, însă poate însemna, de asemenea, posibilități de conflict la locul de muncă.

Perfecționiștii cred de obicei în vechea zicală: „Dacă vrei ca un lucru să iasă bine, fă-l tu singur.” Acest lucru nu funcționează însă foarte bine când ești antreprenor și gestionezi o echipă. Pentru a crește o afacere, un antreprenor trebuie să delege sarcinile membrilor echipei, pentru ca el să aibă suficient timp să se axeze pe creșterea afacerii. Dacă nu poate face acest lucru, deoarece vrea să facă totul singur, e de preferat să nu aibă angajați, însă în mod cert se va simți copleșit de cantitatea de muncă.

Ajung la extenuare

Străduința constantă de a atinge perfecțiunea cauzează stres, pe lângă o cantitate mare de muncă necesară pentru a îndeplini toate acele așteptări. Orele de muncă în continuă creștere lasă puțin loc activităților sociale sau timpului petrecut cu familia, eliminând șansa unui echilibru muncă – viață personală.

Pentru cei mai mulți dintre perfecționiști, munca devine viața lor și nu își iau timp să se relaxeze, ceea ce i-ar ajuta să diminueze din stres. Tmpul petrecut muncind ajunge să fie atât de mare, încât îi face să devină contraproductivi. Aceste ore de muncă combinate cu stres conduc la burn-out, un lucru care, de altfel, îi împiedică să funționeze optim. Câteva semne de burn-out sunt oboseala, insomnia, lipsa concentrării, a atenției și lipsa poftei de mâncare.

Așadar, dacă doriți să deviniți antreprenori, dar sunteți perfecționiști, încercați să vă asigurați că aveți ajutorul necesar pe acest drum, că sunteți realiști în ceea ce privește așteptările și că aveți grijă de sănătatea dumneavoastră. În fapt, a face este mai important decât a face perfect. Dacă vă petreceți prea mult timp încercând să iasă totul perfect, poate e momentul să începeți pur și simplu să acționați, să puneți lucrurile în mișcare și, în timp ce afacerea crește, să vă oferiți și momente de relaxare.

Citește și Cum să previi o perioadă de burnout

Sursa: www.entrepreneur.com

Foto: Dan Gribbin / Unsplash