Când să-i spui „da” şi când să-l refuzi pe şeful tău

În experiența acumulată în domeniul recrutării, am constatat că există angajați supuși în relația cu şeful direct, angajați care nu ezită să ia atitudine de fiecare dacă când ceva nu le este pe plac, dar și angajați care au fler și știu când să spună „da” și când să fie fermi în reacții. Fireşte că cea mai bună este o atitudine echilibrată în relația cu managerul, o comunicare constantă și cântărirea atentă a reacțiilor care trebuie să aibă un temei bine argumentat.

Este în regulă să spui „da” managerului și să-i fii recunoscător, atunci când:

  • compania a obținut un contract nou și trebuie să realizezi un plan de activitate pentru client. Oricât de complex ar fi proiectul sau oricât cât de dificil ar fi clientul, merită să-i acorzi tot sprijinul managerului și să depui tot efortul pentru realizarea acestui task. Reușita acestui proiect poate fi menționată în CV și poate fi o carte de vizită importantă în cariera ta;
  • constaţi că are nevoie de ajutor necondiționat în cazuri de supra-aglomerare. Ori de câte ori vezi că managerul are mai multe task-uri importante de realizat în aceelaşi timp, printre care și întâlniri pentru semnarea de noi contracte, cea mai potrivită atitudine este să întrebi: „Cum pot să vă ajut?”. Astfel, dovedeşti interes și spirit de echipă, chiar dacă nu este job-ul tău. O astfel de atitudine este reținută și recompensată de managerii care sunt și lideri.
  • este vorba să îmbunătățești un rezultat. Ai ocazia să-ţi depășeşti zona de confort și să arăţi o atitudine deschisă la critica constructivă. Evident că această decizie de îmbunătățire a unui proiect este justificată dacă ştii că nu ai avut timp suficient sau nu ai fost în cea mai bună dispoziție ori stare creativă.

Spune „Mulțumesc” atunci când eforturile îți sunt recunoscute, dar și când ai greșit.
Un manager-lider le mulțumește angajaților săi, dar lui cine îi mulțumeşte? Dacă te-a ajutat cu rezolvarea unei probleme, ți-a oferit un sfat sau un feedback valoros, nu te feri să-i mulțumești. Ai greșit și a avut o atitudine de critică constructivă sau dimpotrivă, a apreciat că ai greșit pentru că astfel și-a dat seama de erorile din sistem? Va fi plăcut surprins să-i mulțumești mai ales într-un mediu în care fiecare angajat așteaptă ceva de la el și refuză să-i recunoască skill-urile.

Atitudini constructive pentru cariera ta

Deși poţi avea impresia că managerul încearcă să te formeze în spiritul lui, astfel încât să aduci mai mult profit în companie, analizează care este impactul deciziilor sale pentru viitorul tău profesional. Apreciază situațiile în care acesta încearcă să-ți extindă social networking-ul. Discuțiile despre slăbiciunile tale pot fi neplăcute, dar sunt utile în cariera ta. Fixarea unor obiective realiste pe care să le atingi săptămânal sau lunar și măsurarea constantă a progresului sunt alte aspecte pe care le poți folosi în favoarea ta.

Este în regulă să-i spui „nu” managerului, atunci când:

  • încearcă să te convingă să accepți un salariu mai mic decât cel legal, să faci mai multe task-uri pentru aceeași bani. Pentru a preveni astfel de situații, învață să-ți negociezi task-urile, salariul și timpul încă de la interviu, iar acestea să fie menționate în contractul de muncă. Analizează care sunt avantajele și dezavantajele pentru tine, interesează-te întotdeauna care este temeiul legal al noilor cereri și prezintă astfel situația.
    Conform Codului Muncii, angajatorul nu poate negocia şi stabili salarii de bază prin contractul individual de muncă sub salariul de bază minim brut orar pe ţară. De asemenea, angajatorul nu are dreptul să stabilească ţinuta vestimentară a angajaţilor, decât pentru motive de igienă şi securitate.
    O altă situație în care angajatorul nu poate să se abată de la lege în favoarea sa este în cazul în care o angajată este în preaviz și anunță că este însărcinată. Dacă angajata îndeplinește condițiile de stagiu de cotizare pentru a beneficia de concediu îngrijire copil, angajatorul nu are dreptul să-i refuze acest drept, întrucât activitatea în perioada de preaviz constituie parte din timpul contractului de muncă.
  • trebuie să exerciți o altă funcție decât cea stabilită. În situația în care managerul încearcă să acopere pe termen lung anumite posturi libere cu angajații care deja au task-urile lor, spune „Nu!”;
  • trebuie să lucrezi cu o altă persoană decât cea convenită. De multe ori se întâmplă să dai interviul cu un manager și să fii selectat să lucrezi cu un alt manager care nu îți este pe plac din punct de vedere profesional sau ca atitudine.

Cel mai bun moment pentru a-i comunica managerului decizia ta:

  • Ia în considerare momentele în care managerul este foarte ocupat, trebuie să plece la o întâlnire sau este concentrat pe obținerea de finanțare. În astfel de momente, nu va fi dispus să-ți acorde atenție și să fie deschis la deciziile tale.
  • Argumentează-ţi punctul de vedere, arată corectitudine, sinceritate și invocă temeiuri legale în discuția cu managerul.
  • În cazul în care situația permite, oferă o soluție alternativă astfel încât atât tu, ca angajat, cât și managerul să fiți mulțumiți.

Citește și alte articole despre relația angajat-angajator, despre management și recrutare.

(Foto: marc falardeau, www.flickr.com)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •