Ce caută un recruiter în CV-ul unui IT-ist senior

Ambra Benjamin, recruiter pentru Facebook, specializată în recrutarea de ingineri pentru rețeaua de socializare, răspunde pe Quora unei întrebări adresate foarte des de către candidați: la ce se uită un specialist în recrutare când vede pentru prima dată un CV.

Potrivit acesteia, există un mit conform căruia recruiterii sunt acești agenți speciali care cercetează trecutul candidaților la fel ca un departament de investigații. Realitatea este că decizia de a muta un CV din teancul de ”Primite” în cel de ”Posibil angajat” este una foarte rapidă.

”Aș vrea să subliniez de la început că recrutez doar ingineri software seniori. În trecut, am recrutat pentru poziții de project management, pentru MBA-uri, domeniul financiar, vânzări și altele. Ceea ce urmează să vă spun se aplică în toate aceste domenii, dar nu pentru începători. Iată cum se desfășoară lucrurile în creierul meu:

  • Ultima poziție ocupată. Incerc să îmi dau seama care este statusul actual al persoanei, dacă și de ce este interesată de un nou rol. Dacă nu este un candidat care a aplicat activ la un job, încerc să aflu dacă are mai mult de trei luni în acea poziție. Dacă se află în primele trei luni, probabil că nu este cel mai bun moment să îl abordez. Dacă a aplicat direct, întreb de ce nu mai are un job – concediere sau demisie. Dacă este angajat undeva, de ce ar vrea să plece? Dar cel mai important este dacă ultima poziție ocupată este relevantă pentru cea la care aplică.
  • Notorietatea companiei. Nu are legătură cu ideea greșită că o companie este mai bună decât alta, chiar dacă unele sunt. Este o chestiune de setare a unui context și de definire a unui nivel de credibilitate. Ai lucrat la Amazon, atunci probabil că știi să administrezi un proiect la scară mare. Provii dintr-un start-up care a crescut amețitor de repede și s-a prăbușit, atunci știi ce înseamnă să lucrezi într-un ritm alert și să faci față crizelor. Sunt asocieri pe care le faci foarte repede cunoscând compania la care lucrează / a lucrat  candidatul. Pentru că recruiterii fac asta de foarte mult timp, observă patternuri și tendințe printre candidații de la anumite companii și pot formula presupuneri. Dacă nu recunosc numele companiei, atunci voi studia CV-ul mai în profunzime pentru a putea trage concluzii.
  • Imaginea de ansamblu. Există un progres? Persoana aceasta a ocupat funcții din ce în ce mai importante, ca responsabilitate și taskuri? Funcțiile au un sens (a fi director de marketing într-o companie cu cinci angajați este diferit de a ocupa aceeași funcție într-o multinațională)?
  • Cuvinte-cheie. Are persoana aceasta experiență pentru rolul pentru care fac angajări? O simplă căutare tehnică după cuvinte-cheie, în special prin CV-urile foarte lungi, mă ajută să verific dacă persoana este relevantă pentru mine sau nu.
  • Pauze. Pauzele în CV nu sunt o problemă atâta cât timp sunt menționate și explicate. Indiferent dacă vorbim despre concediu de maternitate, an sabatic, un start-up eșuat, evenimente neprevăzute etc., este important să existe o explicație pentru perioadele lungi fără job.
  • Amprenta personală online. Acest aspect este discutabil. Nu îți voi căuta activ profilul personal, dar dacă ai inclus în CV linkuri către conturile de Facebook, Twitter, Instagram, Quora, blog, site sau alte locuri unde te pot găsi, voi intra să le văd.
  • Informații utile. Locul în care te afli, eligibilitatea, disponibilitatea pentru călătorii, date de contact complete etc.
  • Exprimarea, aşezarea în pagină. Atenție în CV-uri la gramatică, formulări, lizibilitate și simplitate. ”

Evaluarea de mai sus durează sub 30 de secunde, pentru recruiter cu experiență. Dacă ai trecut de acest prim test, CV-ul tău va fi cu siguranță analizat și citit pe îndelete.

Citeşte şi: Domenii de recrutare pentru 20154 strategii pentru retenția angajaților în 2015