Jim Bagnola: Marea problemă a managerilor români e că vorbesc prea mult și ascultă prea puțin

În business, cel mai mare atu al managerilor români sunt relațiile pe care le leagă. Cu toate acestea, uneori își sabotează singuri aceste relații, pentru că vorbesc prea mult și ascultă prea puțin.

Așa susține Jim Bagnola, unul dintre cei mai buni traineri de leadership din lume, cu o experiență în domeniu de 30 de ani și clienți în peste 90 de țări. Într-un interviu acordat Manager Express, Jim Bagnola a vorbit despre profilul liderului din zilele noastre, despre defectele și calitățile managerilor români.

Cum sunt managerii români, comparativ cu cei din alte țări?

Comparativ cu managerii din alte țări în care am lucrat, românii sunt mult mai deschiși la schimbare și nu se tem așa mult de ce s-ar putea întâmpla. E un lucru foarte bun pentru economia statului. Din nefericire, Guvernul nu îi susține pe afaceriști. Statul român trebuie să găsească o strategie care să permită înființarea cât mai multor afaceri, să ofere mai mulți bani, să ofere consiliere, pentru că firmele mici sunt coloana vertebrală a unei economii.

Care sunt defectele managerilor români și cum pot fi acestea remediate?

Le place să vorbească, dar nu le place să asculte! Aceasta este principala lor problemă. Rolul managerilor este acela de a-i asculta pe angajați și pe clienți, înainte de a vorbi. Trebuie să diagnosticheze înainte de a prescrie.

Mai sunt și altele, dar tot legate de comunicare. Una dintre ele este că managerii români au impresia că, dacă au spus o singură dată ce își doresc, angajații vor ține minte și vor face. Greșit! Trebuie să spună cât de des se poate, în toate modurile posibile. Trebuie să repete până angajații înțeleg. E ca în dragoste. Dacă partenerul întreabă «Mă iubești?», nu poți răspunde cu «De ce mă întrebi? Doar ți-am mai spus asta o dată!».

Dar calitățile?

Cea mai mare calitate a lor sunt relațiile, le leagă ușor și le păstrează. Devin parteneri de afaceri cu care vrei să lucrezi.

Care este profilul unui lider, în zilele noastre?

În zilele noastre, liderul trebuie să fie o persoană competentă, cu abilități și cunoștințe în domeniul de activitate, căruia să-i pese de angajații săi, care să fie de încredere, să aibă spirit de echipă și, înainte de toate, adepți, măcar 4-5.

Cum îi convingi pe oameni să devină adepți de-ai tăi? 

Unii ar spune că un lider bun trebuie să aibă carismă. Îi contrazic, un lider nu are nevoie de carismă, ci trebuie să le dea încredere celorlalți și să îi inspire. Dacă arată că e pasionat de ce face, cu siguranță inspiră.

Revenind la profilul de lider, cum se descurcă managerii români cu spiritul de echipă? Au această abilitate de a fi când lider, când persoană care ascultă de lider?

Managerii români pot avea această abilitate, dar mulți dintre ei nu știu de diada leading-following. Dacă au angajați cu mai multe cunoștințe decât ei, nu e nicio problemă în a-i lăsa pe aceștia să conducă business-ul, deși ei sunt directorii sau fondatorii. E ca alergarea de ștafetă cu schimb. Un sportiv pleacă de la start cu bățul, alergă până la următorul și predă bățul. Al doilea sportiv alergă cu bățul până la următorul sportiv și tot așa, până se ajunge la linia de finish. Ca o companie să funcționeze așa cum trebuie, trebuie ca personalul, de la pozițiile de top până la cele de jos, să lucreze ca o echipă. Liderul trebuie să fie un team player desăvârșit.

Există lideri înnăscuți?

Nu există așa ceva. Un lider trebuie să aibă adepți, iar pentru a avea adepți trebuie să ai abilități și cunoștințe. Ori nu te naști cu ele.

Care sunt diferențele dintre liderii femei și liderii bărbați?

Femeile sunt mai frumoase! Dar acum, serios vorbind, studiile au arătat că femeile pot conduce o echipă mult mai bine decât reușește un bărbat. În primul rând, din perspectivă genetică, femeile sunt comunicatori mai buni. Datorită acestui fapt, au inteligență emoțională mai mare, pot exprima mai bine ce simt. Inteligența emoțională e foarte puternică în afaceri. Apoi, femeile pot face mai multe lucruri deodată. Pot vorbi și pot scrie în același timp. Bărbații nu excelează la multi-tasking.

O altă diferență este că ele pot renunța la egoist mult mai ușor decât o fac bărbații, pot lua decizii în favoarea echipei și nu în favoarea lor. Bărbații sunt mai egoiști. Ei trebuie să învețe toate lucrurile acestea, pe când o femeie are deja, din construcția ei, cam 50% din aceste abilități. Problema la femei e că nu sunt foarte hotărâte.

O altă valoare a liderilor femei e că leagă relații ușor și știu să le valorifice. Sunt empatice și asta contează în afaceri.

Nu în cele din urmă, e vorba de perspectiva lor asupra schimbării. Femeile sunt predispuse la schimbare și se adaptează ușor, pe când bărbații caută o zonă de echilibru și rămân acolo, indiferent de ce se întâmplă. Astfel că femeile ies în avantaj. De ce? Pentru că nu te poți opune schimbării. Cu cât îi reziști mai mult, cu atât mai tare va veni peste tine. E ca un râu din calea căruia nu poți fugi. Și am să exemplific prin punerea lor în opoziție. Femeia, atunci când cunoaște un bărbat și îl place, vede în el potențial și se așteaptă ca el să se schimbe. Bărbatul, atunci când cunoaște o femeie și îi place, și-ar dori ca ea să nu se schimbe niciodată. Femeile anticipează situații, de aceea schimbarea e mai ușoară pentru ele, iar când lucrurile nu se schimbă, sunt dezamăgite.  Concluzia mea, și nu numai a mea, pentru că există și studii despre diferențe acestea, e că femeile sunt lideri mai buni.

Cine este Jim Bagnola

Jim Bagnola este speaker internațional și executive coach. Este expert în domeniul leadershipului și în “Body-Mind Management”, cu accent pe influența modelelor de gândire asupra sănătății, fericirii, succesului și capacității de a conduce.

În ultimii treizeci de ani, a susținut prezentări și cursuri în întreaga lume, pe teme de Leadership, Stress Management, Customer Service, Coaching și Change Management – toate în legatură cu filozofia ”The Secrets of the Mind-Body Connection”. Obiectivul lui este construirea Fiintei Umane Profesionale (Building a Professional Human Being).

Printre clienții cu care a colaborat de-a lungul timpului se numără Shell Oil Company, Kroger Company, NASA, US Secret Service, U.S. Department of State, Departamentul Forțelor Aeriene, NATO, Hotelurile Marriott, Siemens, Motorola, Scotiabank (Canada), McEearney Alstons Ltd. (Trinidad), PT ISPAT (Indonezia), Hella, Ecolab, Castle & Cooke (Hawai) si Universitatea din Texas.

(Foto: HPDI)