Arhitecții, sursă de inspirație pentru manageri

Arhitecții, sursă de inspirație pentru manageri

Managerii tratează de cele mai multe ori realizarea unor strategii ca pe un proces de crearea a unor documente detaliate și voluminoase. Cei de la Harvard Business Review, însă, propun managerilor o altă variantă de organizare în care strategiile sunt construite precum planurile de design realizate de arhitecți.

Atunci când un architect creează o casă nouă, de exemplu, el face totul în stagii. În primă etapă el stabilește cu clientul câteva puncte de pornire (bucătăria trebuie să fie în est, camera ar trebui să aibă geamul în vest, etc). În a doua etapă începe să facă o schiță a clădirii, cum ar urma să fie poziționate camerele. Pentru etapa a treia, arhitectul deja stabilește măsurătorile, unde vor fi puse instalațiile și alte elemente ce țin de legături între diverse zone ale casei. În etapa a patra se vorbește despre cantități, materiale, culori pentru ca în etapa a cincea să fie pus în aplicare planul.

Pentru specialiști această strategie arhitecturală permite managerilor să fie bine organizați și să evite pierderea timpului cu detalii neimportante.

Cum se traduce strategia într-un plan de afaceri?

Primele două etape înseamnă planificarea documentelor, în timp ce etapele trei și patru corespund executării strategiei. În etapa a treia, de exemplu, pot fi identificate departamentele care vor face strategia posibilă și pentru fiecare dintre ele stabilite deadline-uri, rezultate așteptate.

În etapa a patra se vor discuta bugetele necesare pentru ca fiecare departament, echipă, să poată pune planul în aplicare. Ultima etapă permite ajustări și gestionarea aspectelor care apar în ultimul moment.

Modelul arhitectural, spun cei de la Harvard Business Review permite o mai bună organizare a unor strategii, iar o bună organizare va permite gestionarea corectă inclusiv a elementelor imprevizibile.