Dincolo de viziune

Dincolo de viziune

În toate pieţele există şi operează companii care nu şi-au pus niciodată problema definirii sau a implementării unei strategii. Dacă nu beneficiază de conjuncturi extrem de favorabile, aceste firme nu merg prea bine. Succesul sau insuccesul companiilor care au depus eforturi să-şi definească o strategie ţine mai ales de capabilitatea lor de a pune în practică viziunea echipei de top.

Înţelegem, astfel, că o organizaţie poate supravieţui fără o viziune clar definită (în anumite condiţii şi pentru perioade limitate de timp) sau poate sucomba, fie pentru că viziunea n-a fost cea mai fericită, fie pentru că implementarea viziunii a fost lipsită de consistenţă.

Viziunea

Marea majoritate a antreprenorilor conduc un business pentru că au sau au avut, la un moment dat, o viziune care i-a convins să acţioneze. Asta înseamnă că nu urmăresc o himeră, ci ştiu, în sinea lor, cel puţin unde vor să ajungă şi cum arată succesul. Prin urmare, nu absenţa completă a viziunii ne deranjează la mers. Dacă excludem factori (invocaţi adesea) cum ar fi divinitatea sau karma, asupra cărora nu avem control, se pune întrebarea „unde se rupe filmul între identificarea unei viziuni şi punerea ei în practică”.

Viziunea strategică

Lipseşte din bagajul obişnuit al antreprenorului o viziune strategică clar formulată, documentată, bazată pe fapte şi presupuneri educate. Se lucrează rar cu scenarii strategice alternative, care te ajută să reacţionezi rapid, corect şi eficient în cazul în care apar schimbări în mediul extern sau intern al organizaţiei.

O viziune strategică funcţională ţine cont de faptul că resursele financiare şi umane pe care le ai la dispoziţie sunt finite şi clarifică unde trebuie să fie ele alocate, astfel încât să obţii cele mai bune rezultate.

Să-mi propun să vând de 100 de lei pe an, spre surprinderea unor manageri, nu înseamnă că am o strategie sau o viziune strategică de succes. Să mă gândesc cum va evolua mediul intern şi extern al organizaţiei, folosind presupuneri bazate pe fapte şi informaţii verificate, este un prim pas în formularea viziunii. Pornind de la aceste presupuneri, voi construi scenariile strategice alternative care îmi vor permite să gestionez schimbările.

Cultura organizaţională

E necesar să clarific elementele de bază ale culturii organizaţionale, care mă vor duce către atingerea obiectivelor strategice: misiunea companiei şi principiile care vor călăuzi oamenii cu care colaborez. Cunosc manageri care argumentează zgomotos că principiile sunt doar nişte cuvinte frumoase scrise pe perete, pe care nimeni nu le bagă în seamă, darămite să le aplice. Cauzele cele mai probabile ale acestui fenomen sunt următoarele: fie principiile sunt scrise într-o limbă de lemn, fie sunt insuficient sau deloc explicate celor care ar trebui să-şi orienteze comportamentele în funcţie de ele, fie nu sunt deloc aplicate de către managerii de top. În opoziţie, principiile exprimate clar, pe care oamenii le înţeleg, atât conceptual, cât şi practic, şi pe care le văd zilnic aplicate de către conducătorii organizaţiei, creează premisele absolut necesare pentru rezultate excepţionale.

Este important să stabileşti, în organizaţia pe care o conduci, care vor fi criteriile pe baza cărora se vor lua deciziile care influenţează identitatea şi direcţia companiei şi care este procesul de luare a deciziilor pe care îţi propui să-l foloseşti. Să iei decizii, pe criteriul „sunt patron şi fac ce vreau cu banii mei”, este costisitor şi ineficient, pentru că ucide rapid iniţiativa, inovaţia, colaborarea şi motivaţia în organizaţie.

Înţelegerea cât mai bine a pieţelor pe care activez, care înseamnă cunoaşterea nevoilor, obiceiurilor, preferinţelor, tendinţelor şi a metodelor optime de interacţiune cu clienţii şi prospecţii, este crucială pentru a-mi putea optimiza portofoliul de produse şi servicii. În lipsa unei analize viabile a pieţelor pe care voi activa şi a produselor pe care le voi oferi acestor pieţe, şansele de supravieţuire, ca să nu spun de dezvoltare, sunt minime. Am văzut multe companii care au închis porţile fie pentru că au mers strict pe mâna clienţilor existenţi, fie pentru că au pariat prea mult timp pe produsele existente.

Un element esenţial în formularea unei viziuni strategice coerente este înţelegerea felului în care voi câştiga pe piaţă, adică formularea avantajului competitiv. Mulţi executivi caută avantajul competitiv în caracteristicile companiei sau ale produselor şi serviciilor oferite, ignorând că majoritatea clienţilor cumpără beneficii relevante pentru ei, şi nu caracteristici ale producătorului sau produsului. Este de luat în calcul şi faptul că durata de viaţă a oricărui tip de avantaj competitiv scade rapid şi depinde, în mare măsură, de factori pe care nu îi controlăm, cum ar fi iniţiativele concurenţei.

Dincolo de viziune

Fără să fi analizat toate elementele care ţin de formularea unei viziuni organizaţionale complete şi coerente, să aruncăm o privire la ceea ce urmează, după ce ne declarăm ­mulţumiţi cu viziunea pe care o avem. Comunicarea către toţi cei implicaţi în implementarea viziunii este esenţială. Oamenii care au un rol important în acest proiect trebuie să ştie exact ce au de făcut şi să înţeleagă, clar şi complet, ce se aşteaptă de la ei. Este util să fie clarificate rezultatele preconizate şi consecinţele lor asupra organizaţiei, proceselor, managerilor, departamentelor, tuturor angajaţilor. Astfel, construim un sistem de încurajare şi evaluare a performanţei, pe care îl poate înţelege toată lumea şi care este greu contestat.

Disciplina în implementare este, probabil, cel mai important factor în obţinerea rezultatelor dorite. Aici, tonul nu poate fi dat decât de conducătorul companiei. Stabilirea şi urmărirea rezultatelor intermediare, dar şi gestionarea eficientă a modificărilor care apar sunt instrumente necesare.

În afară de un efort susţinut, formularea viziunii cere creativitate, înţelegerea comună a conceptelor, răbdarea şi disciplina de a analiza scenarii alternative, oricât ar părea ele de puţin probabile. Implementarea îţi testează hotărârea, determinarea şi priceperea de a atinge ţintele propuse. Dincolo de viziune, adică în implementare, 70% dintre iniţiativele strategice planificate fie nu se materializează deloc, fie se pierd pe drum.

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook