Erou singuratic sau lider și partener?

Erou singuratic sau lider și partener?

Nu e foarte simplu să definești viitorul unei companii și nu merge s-o faci de unul singur, indiferent cât de priceput ai fi sau cât de sus ești cocoțat pe scara ierarhică. Prin urmare este important pentru un lider să conștientizeze că parteneriatul cu toți cei interesați de bunul mers al organizației este o potecă atractivă.

Angajatul, colegul, clientul, șeful sau furnizorul vor face tot ce pot cu adevărat pentru maximizarea progresului doar dacă simt că sunt parteneri, adică împart responsabilitățile, riscurile și, desigur, succesul. Drumul către atingerea țelului comun este mai lin, comunicarea, mai deschisă, conflictele, mai rare și mai productive atunci când oamenii constată că sunt membri cu drepturi egale, nu rotițe nesemnificative în mecanismul organizațional.

Ce înseamnă cu adevărat un parteneriat cu echipa sau chiar cu întreaga organizație, în ce fel este el diferit de abordarea obișnuită a preocupărilor și ce face ca fiecare să-și valorifice la maximum capabilitățile esențiale pentru obținerea succesului, se întreabă liderii care nu sunt convinși că astfel vor ajunge la îmbunătățirea semnificativă a rezultatelor. Parteneriatul care aduce valoare companiei presupune din partea liderului câteva condiţii.

Stabilirea și agrearea unor obiective comune ca prim-pas obligatoriu pentru ca fiecare dintre cei implicați să înțeleagă cât mai exact ce se așteaptă de la el și, în plus, ce are de câștigat atât el personal, cât și grupul sau departamentul din care face parte. Când angajatul nu înțelege ce vrei să facă sau în ce fel va fi recompensat dacă face, nu va acționa nici precis, nici cu pasiune și își va pierde treptat încrederea și motivația. Este responsabilitatea liderului să se asigure că obiectivele au fost comunicate într-un limbaj adecvat, că există o înțelegere comună a cerințelor şi că oamenii chiar știu în ce fel se va măsura succesul activității.

Atragerea abilităților și competențelor complementare este absolut necesară pentru a avea mereu în discuție opinii pertinente, creativitate și dezbateri productive generate de specializările și experiențele diferite. Când partenerii au calificări similare, există destul de puține motive pentru a lucra împreună la aceeași inițiativă plus riscul, deloc neglijabil, ca disputele să fie frecvente și să afecteze calitatea colaborării și, implicit, a rezultatelor. Folosirea unor resurse ale căror competențe se încalecă poate să creeze în echipă impresia că nu există o încărcare optimă pentru fiecare.

Luarea în calcul a tuturor punctelor de vedere, care înseamnă valoare în analizarea situațiilor cu care se confruntă orice inițiativă sau proiect și care oferă o vizibilitate mai bună asupra criteriilor ce vor fi folosite în luarea deciziilor comune, în stabilirea priorităților și evaluarea riscurilor asociate implementării. Desconsiderarea părerilor exprimate fără argumente puternice va duce rapid la încetarea relațiilor de colaborare, pentru că oamenii a căror competenţă a fost ignorată se vor simți excluși pe nedrept.

Disponibilitatea de a ajunge la cel mai fericit compromis demonstrează abilitatea liderului de a comunica deschis, de a discuta punctele diferite de vedere și de a folosi un proces unanim acceptat de luare a deciziilor importante, astfel încât cei implicați să respecte alegerile făcute fără să le fie afectate motivația sau capacitatea de a colabora. Autoritatea oferită de poziția ierarhică se utilizează cu atenție și discernământ, iar rațiunile care au condus către o alternativă sau alta se explică deschis ori de câte ori este nevoie, astfel încât să nu apară atitudini, comportamente sau conflicte neproductive.

Comunicare deschisă și transparență, care să asigure că informația relevantă circulă la timp și că toate detaliile necesare sunt la dispoziția celor care trebuie să acționeze, să rezolve probleme, să ia decizii sau să identifice posibilele amenințări și oportunități. Astăzi, când tehnologia permite comunicarea în timp real oriunde și oricând, nu există nici o scuză acceptabilă pentru transmiterea cu întârziere a informațiilor necesare bunului mers al activității. Managerul care nu dă drumul informațiilor indispensabile și se scuză apoi că a fost prea ocupat cu altele nu face decât să demonstreze că nu pricepe cum funcționează procesele organizației.

Corectitudinea și încrederea sunt printre condițiile nenegociabile pentru ca un parteneriat să aibă sens. Momentele în care apar dezacorduri aparent insurmontabile sau sentimente puternice de respingere a comportamentelor părților, momentele când se fac greșeli epocale și-ți vine să spui fără menajamente și într-un limbaj colocvial tot ce ai pe suflet nu pot fi depășite în lipsa încrederii reciproce. Evaluarea și recompensarea performanței folosind cântare diferite sau greutăți măsluite sunt și ele motive puternice pentru denunțarea parteneriatului. Alte zone „fierbinți“ ar fi felul în care se manifestă respectul, etica în negocieri, gestionarea discuțiilor cu conotații extrem de personale, politice sau religioase.

Dificultăţi

Opțiunea unui șef de a lucra în parteneriat cu angajații lui nu este chiar simplă. Ea îi aduce o serie importantă de avantaje, cum ar fi capacitatea de a-și învinge slăbiciunile folosindu-se de punctele tari ale celorlalți, fără ca asta să-l facă să se simtă vulnerabil. Nu se va mai frământa dacă soluțiile sau răspunsurile vin din altă parte, pentru că partenerii pun preț pe încredere, își țin instinctele și ego-ul sub control și apreciază, pe lângă inteligență sau creativitate, și bunul-simț.

Integritatea liderului este în siguranță atâta timp cât lucrează cu parteneri din interiorul organizației. La fel și respectul lui pentru valoarea punctelor de vedere diferite de ale lui sau pentru părerile celorlalți. Parteneriatul promovează, prin felul în care funcționează, concentrarea pentru atingerea scopului comun, comportamentele etice, asumarea responsabilităților și controlul emoțiilor.

Și atunci, ce îl împiedică pe liderul nostru să fie partenerul oamenilor pe care-i conduce? În afară de faptul că nu știe să lucreze astfel și că nu e prea fericit să încerce metode noi de leadership, se lovește de incapacitatea de a se debarasa de tarele mitului eroului singuratic care învinge balaurul cu mâinile goale, este adulat de mulțime și rămâne la sfârșit atât cu fata împăratului de nevastă, cât și cu toate meritele.

Să fii cel care salvează de unul singur cea mai nefericită situație este fantezia oricărui manager, este povestea pe care publicul o aplaudă și cea pe care o promovează cinematograful sau televizorul, fără să țină cont că în spatele fiecărui succes răsunător este mai mult decât geniul unui singur om: este munca unei echipe. Iar o echipă dă rezultate când membrii ei sunt parteneri – se bucură împreună de succese, înlătură uniți obstacolele și ating sau depășesc obiectivele comune. Când unu plus unu fac mai mult decât doi…

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook

  •  
  •  
  •  
  •  
  •