OPIS în antreprenoriat

Mentoringul devine cu adevarat masurabil dupa o perioada lunga de timp

Ca fost angajat de bănci, îmi aduc aminte cu un sentiment de disconfort de cuvântul “opis”. Îl asociez cu teancuri de hârtii și dosare, cu pagini facute în excel și printate pentru a fi semnate și ștampilate, cu arhive și birocrație. “Opis”-ul este pagina aceea în care faci un inventar al actelor din dosar, fie el de credit, de executare silită sau de cont.

Seducția antreprenoriatului vine pentru un fost corporatist, printre altele, din eliberarea de hârtii, arhive, documente și formalități. Ca antreprenor, nu mai completezi o cerere de concediu în Excel sau într-o altă aplicație ca să nu te duci mâine la birou. Nu mai umpli birouri întregi cu dosare și hârtii (excepție făcând cele de contabilitate a firmei – o reamintire că nici o companie, oricât de inovativă ar fi, nu scapă de birocrație). Așadar, în antreprenoriat, nu mai ai nevoie de “opis”-uri, în sensul propriu al cuvântului.

Cu toate acestea, din experiența mea, orice companie are cumva nevoie de un “opis” al ei, eventual pus pe hârtie. O companie antreprenorială nu e un spațiu al lui “haideți să haidem”, căci entuziasmul și pornirea spre acțiune se termină rapid dacă nu sunt adăpostite de o construcție structurată. Așa cum o casă are nevoie de grinzi, fundație și pereți, indiferent de utilitatea pe care o va avea spațiul și de felul în care va fi locuit, iar inițiativa antreprenorială devine o companie când este gândită ca o structură cu elemente care trebuie avute în vedere și organizate potrivit.

Așadar, după experiența înființării câtorva companii, m-am gândit că o reinterpretare a acestui concept de “opis“ ar fi de folos pentru a determina felul în care o firmă își poate defini structura. Cuvântul în sine este o rămășiță din experiența în corporatii și vine la pachet cu ideea de a avea un fel de “checklist” al afacerii. I-am spus “OPIS”-ul unei afaceri, definindu-l ca un acronim pentru aspectele structurale ale unei companii: oameni, procese, instrumente şi strategii. Tangibile sau intangibile, aceste elemente sunt definitorii pentru o firmă, care are menirea de a deveni în sine o “ființă”, dincolo de fondatorii ei.

Fără a bifa elementele acestui “OPIS”, activitatea antreprenorială, definită ca producătoare de valoare prin intermediul serviciilor și produselor adresate unor clienți și realizate cu ajutorul unor furnizori, rămane un accident sau o activitate de freelancing, pentru că nu își creează matca în care să se propage și să își asigure continuitatea. Când oportunitatea inițială pălește, neavând o structură, afacerea  nu are capacitatea să pivoteze către alte oportunități. De aceea, formula pe care o propun, a OPIS-ului unei afaceri, poate fi utilă pentru a urmări continuu, în paralel, cele patru elemente și felul în care ele se dezvoltă ca pilonii unui edificiu solid.

Dar să le luăm pe rând:

Oameni

O afacere care se transformă într-o companie este formată din minimum doi colegi (fondatori sau angajați). Compania (cuvântul provine de la expresia latină “companio” – cel care mănâncă pâine cu tine) este locul în care mai mulți muncesc pentru “o pâine” pe care să o împartă. Echipa, oamenii pe care îi are la un moment dat o companie, împreună cu motivația, competențele și puterea lor de muncă, reprezintă elementele OPIS-ului pe care un manager de firmă trebuie să le evalueze continuu. A te ocupa de oameni în cadrul afacerii înseamnă a te ocupa de recrutare, training, cultură organizațională, compensare și pachete de beneficii, motivare și mediu de dezvoltare. Dincolo de HR-ul formal, oamenii și universul lor în sens larg reprezintă unul dintre pilonii centrali ai unei afaceri.