Care sunt cele mai importante atribute de care ai nevoie dacă vrei să ai succes ca antreprenor? Să alegi doar două dintre ele este o muncă dificilă pentru că o persoană care decide să pună bazele unui business complex va trebui să își dezvolte foarte multe abilități. HBR a reușit totuți să aleagă bazându-se pe două atribute manifestate de majoritatea amplă a antreprenorilor de succes.
Antreprenor = Concentrare + tenacitate
”Am învățat importanța concentrării devreme atunci când am fost CEO pentru un start-up numit Intralinks. Compania construiește spații virtuale pentru efectuarea de tranzacții financiare mare. Atunci când am preluat compania de la fondatorii săi câștiga 3 milioane de dolari anual, dar pierdea 18. La acel moment aveam șapte produse diferite și urma să intru în faliment. Lipsa focusului era unul dintre motive.
Primul lucru pe care l-am făcut a fost să îmi dau seama ce produse puteam elimina startegic. Am ales un singur produs și le-am închis pe celelalte sase. Am explicat echipei că este foarte dificil să fii cel mai bun din piață la un singur lucru, dar nu imposibil. A fi bun la șapte lucruri în același timp este cu siguranță imposibil,” scrie Jim Dougherty.
Mulți antreprenori sunt foarte creativi, se plictisesc repede și își pierd concentrarea pe anumite taskuri sau chiar pe întreg businessul. Aceșția au nevoie să se inconjoare de co-fondatori, manageri sau consultanți care să îi ajute să se mențină focusați pe businessul pe care îl au de condus.
Tenacitatea este cea de a doua calitate importantă. Albert Einstein spunea că nebunia este definită ca a face același lucru la fel de o mie de ori și a te aștepta la rezultate diferite. Uneori ai nevoie de așa ceva pentru a lansa o companie cu succes. Uneori ideea este bună, doar că momentul potrivit nu poate fi nimerit decât încercând în mod constant.
”Mai târziu, Intralinks a decis să încerce să se listeze la bursă. La acel moment deja crescuseră de la 3 milioane de dolari încasați în 1999 la 20 de milioane în 2000. Bursele erau ticsite de companii noi pentru că abia explodase bula dotcom. (…) Am decis să nu o facem atunci pentru că nu eram mulțumiți de prețul acțiunilor. Dar pentru a rămâne în picioare aveam nevoie de investiție. Alte 50 de prezentări către investitori (…) După opt luni și 215 prezentări toate încheiate cu ”Nu” am găsit un investitor, Rho Capital. Am fost nebuni timp de 215 întâlniri? Nu, doar am ales să nu renunțăm,” adaugă Dougherty.