O treime dintre afacerile românești de familie au realizat succesiunea la a doua generaţie de antreprenori

afacerile românești de familie

29% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste un milion de euro au realizat cu succes trecerea la a doua generație de antreprenori, în timp ce 67% dintre acestea continuă să fie conduse de fondatori și se pregătesc pentru succesiune, conform studiului EY „Barometrul afacerilor de familie din România – 2015”.

Acesta este primul studiul EY România dedicat afacerilor locale de familie. 699 oameni de afaceri au răspuns în perioada 17 septembrie – 1 octombrie 2015 chestionarului online, dintre aceștia 400 de acționari, președinți sau membri ai Consiliului de Administrație, CEO, COO sau CFO într-o afacere de familie. Dintre cei 400, 90 conduc afaceri de familie cu cifră de afaceri care depășește un milion de euro.

Dacă la nivel local, 32% dintre afaceri sunt conduse de lideri din a doua sau a treia generație, la nivel global, 53% dintre afacerile de familie sunt conduse de antreprenori care au preluat business-ul de la generațiile anterioare, conform unui alt studiu[1] EY.

Proprietarii – responsabili pentru succesiunea la următoarea generație de lideri

La nivel global, Consiliul de Administrație este identificat cel mai des ca responsabil pentru realizarea succesiunii (44%), urmat de către proprietari și CEO. În România, proprietarii sunt responsabili pentru acest proces în 76% dintre cazuri, urmați de CEO (15%) și Consiliul de Administrație (9%).

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România: “Succesiunea de la o generație la alta de antreprenori este un aspect critic pentru afacerile de familie. 50% din afacerile de familie reușesc succesiunea la a doua generație și doar 20% realizează cu succes trecerea la a treia generație[2]. Reprezentanții afacerilor de familie cu venituri de peste 1 milion de euro care au răspuns chestionarului nostru au menționat că există o persoană sau mai multe care se ocupă de succesiune, ceea ce demonstrează că afacerile românești înțeleg importanța acestui proces.”

3-5 ani în afara firmei – experiența profesională cerută de fondatori pentru angajarea membrilor familiei

Pentru a se angaja în firmă, este recomandabil ca membrii de familie să câștige experiență profesională în afara companiei. Intervalul optim indicat de 69% dintre afacerile românești de familie cu venituri de peste un milion de euro este de 3-5 ani de muncă în alte companii. La nivel global, afacerile de familie impun în medie trei ani de experiență profesională în afara firmei, înainte ca tinerii membri de familie să se alăture afacerii într-o poziție de management[3].

Mai mulți bărbați în echipa de top management

În 61% dintre cazuri, în echipa de top management lucrează doi membri de familie, bărbații fiind cu 46% mai bine reprezentați decât femeile la nivelul tuturor afacerilor de familie care au răspuns chestionarului. În același timp, sunt mai multe companii în care una sau două femei sunt implicate la nivel de management, dar, de obicei, în firme în care lucrează în top management și doi sau mai mulți bărbați din familie.