Ţi se potriveşte afacerea ta?

afacere

de Ozana Giuşcă, Small Business Growth Expert, Author, Speaker

Iată o întrebare pe care, poate, nu ţi-a trecut prin minte că ai putea să ţi-o pui. Şi pe bună dreptate. Căci eşti în business şi mergi înainte cu afacerea ta, aşa cum este.

Ei bine, eu am oprit de-a lungul timpului nişte afaceri pe care tot eu le iniţiasem şi m-am apucat de altele, aparent fără motiv. Cea mai mare schimbare a fost în 2001, când vindeam haine şi câştigam într-o lună cât câştiga mama, ca inginer, într-un an. Când am lăsat acest business şi m-am angajat pentru 100 de dolari pe lună, ca analist financiar, mulţi mi-au spus că sunt nebună. Nici plinul la maşină nu îl acopeream din salariu. Cu toate acestea, la acel moment, am considerat că era cea mai bună decizie.

Zece ani mai târziu, am înţeles şi de ce am făcut acea mutare.

Vrei să-ţi spun de ce? Nu pentru că te-ar putea interesa viaţa mea, căci evident tu o ai pe a ta de trăit. Ci pentru că se poate întâmpla să-ţi dai seama că nu eşti în business-ul potrivit…

Ei bine, ceea ce am constatat eu este că fiecare om are toate cele cinci nevoi din piramida nevoilor dezvoltată de Maslow. Dintre aceste nevoi, unele sunt mai stringente, altele mai puţin. Şi mai interesant este că nevoia cea mai arzătoare se poate schimba de-a lungul vieţii.

Hai să ne uităm la piramida nevoilor pe care eu am reprezentat-o sub forma unei scări.

scari

Safety este nevoia de siguranţă, de a avea unde să dormi şi ce să mănânci. Este acea nevoie de bază.

Variety este nevoia de varietate. Care poate fi satisfăcută prin călătorii, prin a face ceva diferit la serviciu în fiecare zi, prin a te vedea cu persoane diferite mai tot timpul sau prin alte modalităţi care să te ferească de rutină.

Relationship este nevoia de dragoste, de conectare cu alţii, nevoia de a fi membru al unei comunităţi, de a simţi că aparţii unui grup.

Respect este nevoia de a fi apreciat pentru cine eşti şi pentru ceea ce faci. Dacă ţii să te îmbraci cu haine de firmă, înseamnă că doreşti să-ţi creezi statutul unei persoane care îşi permite luxul.

Fulfillment este nevoia care apare atunci când le ai pe toate celelalte satisfăcute. În acelaşi timp, ea reprezintă şi nevoia care, odată satisfăcută, îţi certifică şi împlinirea celorlalte.