Luis Huete, profesor în cadrul IESE Business School și un renumit consultant în zona de top management, a fost invitatul special al evenimentului Strategic Leadership Forum, organizat în data de 5 decembrie 2013, de EXEC-EDU şi Learning Network.
Prezentarea susţinută de Luis Huete în cadrul evenimentului a punctat câteva trenduri în leadership în contextul economic actual şi a conturat o imagine a forței de muncă actuale. De asemenea, Luis Huete a adus în discuție conceptul de „people engine”.
Despre toate aceste aspecte am vrut să aflăm mai multe detalii, pornind de la ce înseamnă să fii calificat sau supracalificat pentru un job, cum afectează acest aspect salarizarea și care sunt cele mai bune formule de leadership pe care companiile ar trebui să le folosească.
Puteți explica decalajul existent între cei supracalificați și cei care nu au o pregătire suficient de bună, pe care l-ați menționat la evenimentul “Strategic Leadership Forum”?
Cererea de talente calificate deja nu mai are granițe. Sunt considerați calificați cei care au cunoștințe avansate și abilități specifice pe care o anumită companie sau instituție le caută. Globalizarea cererii creează un număr mai mare de oportunități pentru aceste talente de a se compara cu restul populației active.
Cum apare acest decalaj? Cum afectează el salariile? Este el un fenomen periculos?
Decalajul este un aspect important, este rezultatul unui mecanism care se auto-consolidează. Cu cât există mai multe oportunități pentru talentele calificate, cu atât apar mai multe opțiuni bune de carieră, de creştere a calităţii muncii, de învățare și de salarizare. Calificarea într-un domeniu, combinată cu anumite cunoștințe de natură financiară, permite crearea unei „averi personale” puternice. Acest lucru fie duce la creșterea decalajului între cei nou-îmbogățiți (cei calificați și care au și cunoștințe în domeniul financiar) și cei săraci (cei slab pregătiți care nu au nici cunoștințe financiare), fie servește drept un mijloc pentru mobilitatea socială a celor talentați, care muncesc din greu, indiferent de background-ul social sau geografic pe care îl au.
Definiți conceptul de „people engine” și cum este el corelat cu ideea de „business engine”?
Conceptul de „people engine” reprezintă formula de leadership care face ca angajații și managerii să se comporte într-un mod sănătos, pentru sustenabilitatea pe termen lung a unei organizaţii. Prin comportament sănătos înțeleg aliniere, angajament, colaborare, împărtășire de informații, acceptarea feedback-ului etc. Comportamentul sănătos tinde să apară atunci când majoritatea angajaților și a managerilor dezvoltă un puternic sentiment de apartenență şi loialitate.
Cum definiți dumneavoastră clasa de mijloc, în contextul actual? Care îi sunt limitele și ce trenduri ați identificat în dinamica celor care fac parte din clasa de mijloc?
Clasa de mijloc se referă la acele gospodării ale căror venituri anuale sunt între 10.000 și 100.000 de dolari, de unde derivă un tipar de consum predictibil, bazat pe informaţii statistice. Intrarea în clasa de mijloc aduce după sine și un sistem de gândire care îi face pe oameni interesaţi să păstreze ceea ce au dobândit și dornici să progreseze din punct de vedere economic.
Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să țină cont, astăzi, un lider strategic?
Astăzi, avem nevoie de lideri credibili, care cred cu tărie în puterea propriului exemplu, dar și în responsabilitatea lor de a trasa o direcție pentru companie și de a-i asigura execuția.
De asemenea, avem nevoie de lideri care știu cum să construiască o punte de legătură, la nivelul angajaților, între cei care vor să lucreze în echipe și cei care preferă să lucreze singuri.
Nu în ultimul rând, avem nevoie de lideri capabili să creeze o încredere puternică în interiorul organizației, pe principiul „împreună putem face lucruri grozave”.