Radu Vatcu, Extreme Travel: Un antreprenor trebuie să aibă idei și să fie capabil să le pună în practică

 Extreme Travel este prima agenție de turism de aventură din România. Compania a fost înființată, așa cum ne-a mărturisit fondatorul ei, Radu Vatcu, din pasiune pentru munte și pentru călătorii.

Pasiunea a dat roade, iar Extreme Travel a ajuns în 2013 la o cifră de afaceri de un milion de euro, iar cererile pentru serviciile oferite de agenție s-au triplat.

Ar trebui să vă spunem de la început că serviciile Extreme Travel nu sunt pentru toată lumea. Ele se adresează persoanelor cu un simț al aventurii dezvoltat și care își doresc să ajungă pe cele mai importante culmi muntoase – Mont Blanc (Franța), Mount Kenya (Africa), Aconcagua (Argentina) – sau să meargă la trekking în Patagonia, Indonezia, Tanzania, Papua Noua Guineee sau Antarctica.

Radu este un inginer care preferat să renunțe la munca de birou pentru a le oferi experiențe unice celor care îi împărtășesc pasiunea. El ne-a vorbit despre Extreme Travel și despre ce înseamnă să fii un bun lider:

Cum s-a născut ideea Extreme Travel?

Din pasiunea pentru munte și pentru călătorii. Și din dorința de a trăi în fiecare zi această pasiune. Am decis într-o zi că nu mai doresc muncă rutinată de birou și că vreau să fac ceea ce îmi place. Așa a apărut Extreme Travel, prima agenție de turism (extrem) de aventură din România, înființată în 2010 de mine, împreună cu Alexandru Boru (ghid montan) și Valentin Ghinculov.

Care ar fi profilul celor care aleg să meargă in expedițiile Extreme Travel?

Majoritatea sunt oameni cu muncă de birou, cu vârste cuprinse între 25 și 55 de ani. Da, se poate spune că mulți dintre ei lucrează în corporații.

Ce servicii oferiți?

Desprinderea de monotonia și stresul cotidian, o vacanță plănuită și organizată în cele mai mici detalii, unde clienții, care ne devin prieteni, nu duc nici o grijă.

Noi ne ocupăm de tot, ei trebuie doar să trăiască cu inima deschisă această experiență. Am gândit programele noastre astfel încât să fie vorba și despre schimburi interculturale, natură virgină, peisaje spectaculoase, și despre adrenalină, toate acestea condimentate cu bună dispoziție.

Sunteți  ghid turistic și montaniard. Ați escaladat cei mai inalți munți din lume. Cum v-a ajutat experiența de ghid mai târziu, când ați decis să deveniți antreprenor?

La bază sunt inginer, unul care n-a profesat niciodată, și antreprenor de pe băncile facultății. Ghidăria am învățat-o mai recent. Este o meserie frumoasă care necesită tact, prezență de spirit și șarm. Așadar, după ce mi-am luat atestatul și am făcut câteva expediții de recunoaștere a traseelor pe care le propunem noi, am învățat cu adevărat ce înseamnă să fii ghid cu fiecare călătorie, alături de prietenii noștri.

Ce strategie ați abordat pentru a ajunge la o cifră de afaceri de un milion de euro? Cum ați atras noi clienți?

Este o afacere de nișă. Important este să ajungem la potențialii noștrii clienți și să să le arătăm de ce experiența Extreme Travel este ceva inedit, diferit de orice alt program al unei agenții de turism. Pentru că noi aducem altceva, ceva ce nu are legătură cu cazarea sau masa all inclusive, ci cu experiența la picior a întregului traseu, descoperirea prin trekking a minunățiilor acestor lumi, contactul direct cu localnicii, la care de cele mai multe ori ne cazăm, și la masa cărora mâncăm, tocmai pentru a trăi așa cum se trăiește acolo unde ajungem, fie că este vorba despre Antile, Africa sau Nouă Zeelandă.

Cați oameni aveți în echipă? Ce pregătire au?

Sunt cinci oameni în echipa Extreme Travel. Suntem noi, cei trei asociați, ghizi montani si ingineri la bază, un coleg, absolvent de turism, și o colegă, expert în relații publice și comunicare.

Cum v-ați descrie ca lider?

Muncitor, un pic cam tipicar, trebuie să recunosc, dar cu o mare dorință de a împărtăși ceea ce știu și eu, atât cât știu, și de a le oferi celor cu care merg în expediție o experiență pe care să o povestească ani în șir celor cunoscuți. Mai cred că sunt simpatic, și pentru că încerc să mă adaptez la personalitățile celor care merg cu noi, și să fac să fie bine pentru toată lumea, ceea ce nu e mereu ușor.

Ce calități credeți că trebuie să aibă cineva pentru a deveni  antreprenor?

Să aibă idei, să fie capabil să le pună în practică, să fie capabil să creeze schema de personal necesară, să delege și să urmărească punerea în practică.

Care a fost cea mai mare provocare pe care a trebuit să o înfruntați de când ați început afacerea Extreme Travel?

Poate nu este cea mai mare provocare, dar este cu siguranță cel mai dificil punct în evoluția unui tour-operator. Este vorba despre depășirea pragului critic de turiști: granița între a merita sau nu să faci excursia. Am mers uneori și în pierdere, doar pentru a nu renunța la o anumită expediție, după ce aveam câțiva oameni înscriși, dar fără toate locurile necesare ocupate. Nu este în spiritul nostru să renunțăm, așa că am plecat de foarte multe ori așa.

Care a fost cea mai dificilă expediție pe care ați organizat-o?

Toate expedițiile montane implică riscuri și de multe ori condiții vitrege: temperaturi scăzute, vizibilitate minimă și altele. Escaladarea vârfului Aconcagua, din Argentina, de 6.962 de metri, este cea mai dificilă expediție organizată până acum. Țin minte că, în 2008, la prima ascensiune Aconcagua, am prins pe la 5.300 de metri un viscol cumplit, am montat cortul, dar unul dintre colegi era pe cale să între în hipotermie, așa că a trebuit să coborâm pe întuneric, prin zăpada până la brâu, până la tabăra de bază, la 4.300m, o probă de orientare foarte dificilă.

Ni s-a mai întâmplat asta și în 2012, la ascensiunea pe Elbrus (5.842 de metri, Rusia). Am urcat vârful tot pe viscol, ce se pornise la 5.300 de metri, în șaua dintre cele 2 vârfuri, iar la întoarcere am dat iar o probă de orientare la o vizibilitate sub 30 de metri, cu relieful complet schimbat de zăpada viscolită. Și am trecut și printr-o avalanșă de pietre pe Mont Blanc (4. 810 metri, Alpii francezi)

Ce expediții mai pregătiți?

Anul acesta am adăugat în portofoliul nostru două noi destinații spectaculoase. Este vorba despre Nouă Zeelandă și Ecuador. Durata unei expediții în Nouă Zeelandă este de 21 de zile, iar prețul este 3.990 euro. Cei care aleg ca destinație Ecuadorul vor escalada împreună cu noi vârfurile fumegânde Cotopaxi – cel mai mare vulcan activ din lume, și Chimborazo, vârfuri celebre, de 5.897 de metri și respectiv 6.310 metri. Mergem și în Indochina, într-un circuit de aventură, și avem în plan și ascensiuni mai dificile, precum Karstens Piramyd, în Papua-Indonezia, și Mc.Kinley, în Alaska-S.U.A.

Citește și Pasiunea pentru business este contagioasă