Lecţia Coronavirus: cum ne face ea afacerile sănătoase

Managementul crizei inseamna in primul rand preventie

Orice situație de criză prin care treci te învață mai mult decât succesul. Și greșeala te învață mai mult decât lipsa provocărilor. Așa este, sigur, dar e important și să înveți ce contează din situațiile complicate și din greșeli. Să nu treci ca gâsca prin apă, adică.

Cel mai adesea, nu facem analiză după ce am depășit o situație. Oricum am depășit-o. Nu formulăm exact unde puteam altfel și CUM puteam face mai bine, nu ne notăm într-un colț sigur al minții concluziile clare. Pentru ca, mai apoi, să putem formula acțiuni pentru mai-binele afacerii, pe termen scurt sau lung.

Dacă vrei să faci un plan pentru 2021, pleacă de la învățăturile lui 2020. Dacă există vreun an care să te învețe ceva despre sănătatea afacerii tale, acesta este.

Ar fi bine să începi prin a te întreba dacă în martie aveai un plan strategic clar. Nu este nevoie să fie pretențios, dar trebuie să existe, să fie formulat coerent, să vă fie clar și ție, și echipei.

OK, ai luat decizii pentru afacerea ta atunci, oricum. Întrebarea este: ai luat deciziile acelea într-un context strategic? Asta te-ar fi ajutat ca măsurile de reducere a efectelor în situația de criză să fie corecte, să nu afecteze direcția bărcii. Și, în consecință, după ce criza a trecut, să îți poți relua planurile, fără să ai de reparat.

M-aș gândi, de asemenea, dacă am avut soluții de prevenție pentru situații de criză. Nu am luat în calcul până acum astfel de crize. Așa âncât măsurile pe care le-am aplicat au fost de reducere a efectelor negative. Managementul crizei înseamnă în primul rând prevenție, așa că ar fi foarte util, acum, cu informațiile de azi, să clarific ce ar trebui să știu și ce ar trebui să pregătesc pentru o eventuală dată viitoare. Crizele pot fi și mai mici, ar fi bine să mă pregătesc și pentru acelea. Nu aș mai fi surprins, aș fi în control, aș limita acțiunile și consumul de energie și, în consecință, m-aș concentra pe ceea ce contează.

Aș acorda timp și energie analizei înainte de a decide. Analiză pe cifre, desigur. Este imposibil să iei decizii bune, fără informații pe care doar cifrele ți le dau: care este produsul tău cel mai apreciat, care proiect este cel mai profitabil, care produse au curbe de creștere în ultimii ani, care sunt clienții tăi cei mai vechi, ce procente de retenție sau comeback ai. Acestea sunt întrebări la care cifrele îți dau răspunsuri sigure. Și, în consecință, deciziile pe care le iei sunt sigure: în ce investești resursele actuale, ce prioritizezi, ce proiect sau produs te poate susține până treci de situația de criză, care sunt măsurile pe care le poți lua imediat pentru a-ți păstra clienții.

Alte articole scrise de către Roxana Epure: Scrisoare către mine, antreprenorul de peste un an

  •  
  •  
  •  
  •  
  •