Interviu: Cercul virtuos al practicii şi al învăţării

Interviu: Cercul virtuos al practicii şi al învăţării

Andreea Poida, Director de Marketing la Allianz-Ţiriac Asigurări, a adunat 20 de ani de activitate în varii industrii: retail echipamente audio-video, evenimente, telecom, banking şi asigurări. În tot acest timp, în paralel, a absolvit un masterat în afaceri şi a parcurs câte un nou curs, seminar sau workshop, aproape la fiecare an.

Iată de ce am considerat-o un interlocutor avizat pe tema învăţării manageriale, indiferent care ar fi sursa ei.

Cel rol / procent ocupă experienţa concretă de muncă în dezvoltarea profesională?

Eu am fost norocoasă să profesez întreaga paletă a activităţilor de marketing, în cadrul companiilor în care am lucrat, ceea ce este extrem de motivant şi important pentru mine. De aceea, pot spune că experienţa de muncă reprezintă în jur de 50-60%. Dar e un cerc virtuos, aş zice. Nu poţi practica fără o bază teoretică solidă, fără cunoştinţe foarte bine structurate şi sedimentate. Ciclul învăţării e permanent: munceşti, se nasc nevoile de învăţare, te duci la şcoală, te întorci la muncă, vezi ce ţi-ar mai trebui să ştii, revii la cursuri şi tot aşa… Decizia mea de a urma un MBA a fost luată pe baza experienţei mele ca manager al unei companii mici, în cadrul unui grup de companii. Îmi dădusem seama ce pot, ce nu pot, ce ştiu şi, mai ales, ce nu ştiu. Mi-am dat seama, ca practician, ce mi-ar trebui din punct de vedere teoretic.

Drept urmare, în 2004, aţi absolvit programul MBA Româno-Canadian. Cum aţi folosit ceea ce aţi învăţat acolo?

Mi-a fost de mare folos. Un MBA îţi schimbă efectiv perspectiva. Combinaţia dintre teorie din toate domeniile necesare unui manager, partea de studii de caz, interacţiune şi muncă în echipă este un mix extreme de folositor. Faptul că trebuie să înveţi lucruri din toate domeniile (contabilitate, operaţiuni, finanţe, resurse umane, project management etc.) este foarte util şi eficient. Un alt avantaj competitiv vine din faptul că înveţi cum să aplici toate aceste concepte şi principii în proiecte, analize, studii de caz. Înţelegi mult mai multe lucruri din multe domenii şi, făcând corelaţii, îţi este mai uşor şi în domeniul în care profesezi.

Nu e neapărat necesar să fii general manager pentru a avea nevoie de toate aceste cunoştinţe simultan, ca să îţi poţi conduce firma. În orice domeniu ai lucra, poţi valorifica ceea ce înveţi la MBA. Să iau ca exemplu marketingul, care înseamnă mult mai mult decât publicitate. Dacă ne referim la dezvoltarea de produse, trebuie să ai cunoştinţe financiare ca să poţi calcula cât te-ar costa realizarea produsului, cum să ajungi să obţii profit pe seama lui, trebuie să înţelegi cum funcţionează el operaţional, ca să nu mai amintim de partea de beneficii pentru clienţi etc.

Toate acestea vin să completeze bagajul de cunoştinţe specifice marketingului. Şi în facultăţile de profil se predau multe dintre lucrurile acestea, dar în studenţie nu ai maturitatea să înţelegi tot ceea ce ţi se livrează şi apoi intervine problema aplicării în practică. După nişte ani de muncă, dobândeşti o anume experienţă care te ajută să înţelegi altfel. Din păcate, şcoala românească este încă tributară stilului „predare-ascultare”. În alte părţi, învăţământul are o componentă practică mai dezvoltată. La noi, ţi se predau nişte concepte, reţii cât poţi din ele şi, dacă ai şansa să-ţi găseşti de lucru chiar în domeniul pentru care te-ai pregătit, poate ţi le aminteşti, la nevoie, sau eşti în stare să faci corelaţii între teoria care ţi s-a predat şi lucrurile practice pe care le ai de rezolvat la job. Dacă nu, nu.

Ce alte cursuri aţi mai urmat după MBA?

Fireşte că nu m-am rezumat la MBA, deşi el rămâne vârful de lance al pregătirii pentru afaceri. Am căutat ulterior şi alte oportunităţi pentru a-mi complete cunoştinţele. Pentru că am lucrat în bancă, am urmat, de exemplu, cursurile de analiză şi risc financiar, organizate de Institutul Bancar Român. Apoi, am obţinut certificarea Train The Trainers şi, drept urmare, am susţinut cursuri pentru colegii mei: atunci când dezvoltăm noi produse, ele trebuie prezentate celor de la vânzări pentru a le explica funcţionarea, care sunt beneficiile lor pentru clienţi, cum se poziţionează faţă de cele ale concurenţei sau care este avantajul de a avea un astfel de produs în portofoliul companiei etc.

Am participat, bineînţeles, la seminariile şi conferinţele susţinute de Philip Kotler în România, pe care mi se părea inacceptabil să le ratez. În cadrul Allianz-Ţiriac, am mai fost la trainingul Ro Opex – Managementul proiectelor şi managementul schimbării organizaţionale, la care am obţinut centura galbenă. Ulterior, am obţinut şi centura albastră pentru „Sales Operational Excellence”. Au mai fost şi alte traininguri, dar nu cred că are rost să le menţionez pe toate aici.

Aţi urmat toate aceste cursuri pentru că v-au ieşit în cale, v-au fost propuse sau le-aţi căutat dinadins? Care este ritmul în care trebuie împrospătate cunoştinţele manageriale?

Nu cred că îţi poţi permite să nu fi la curent şi să nu îţi dezvolţi permanent cunoştinţele profesionale. Trebuie să îţi actualizezi cunoştinţele mereu. Lumea este într-o continuă schimbare, apar concepte noi, informaţii… Poate nu neapărat în domeniul tău de specializare, ci în zone conexe, care te pot ajuta. Este o necesitate. Iar în privinţa  frecvenţei, e adevărat că pe măsură ce avansezi profesional, devii tot mai selectiv şi atunci, în funcţie de oportunităţi, dar şi de necesităţile cu care te întâlneşti în carieră, urmăreşti ce oferte sau propuneri există pe piaţă. De exemplu, dezvoltarea pe partea de procese realizată prin trainingurile Opex este un domeniu conex, care am considerat că îmi este de folos, motiv pentru care am fructificat propunerea companiei.

Cine a suportat costurile tuturor acestor traininguri?

Toate au fost susţinute de companiile la care am lucrat, cu excepţia MBA-ului, pe care mi l-am plătit singură, considerându-l o investiţie valoroasă în mine, pentru că îmi conferă independenţă şi flexibilitate.

Există, mai ales printre tineri, tendinţa de a amâna intrarea în muncă, prelungind studiile cât mai mult (facultate, masterat, MBA, alte cursuri postuniversitare etc.). Ce părere aveţi despre acest fenomen?

Nu cred că este eficient, pentru că în felul acesta nu faci decât să îţi prelungeşti experienţa de laborator şi să nu te confrunţi cu realitatea. Conceptele pe care ţi le însuşeşti pot fi interesante, dar nu este acelaşi lucru cu validarea şi punerea lor în practică. Măcar o parte din timp ar trebui dedicată aplicării într-un job a ceea ce ai învăţat. Mai este un aspect: profesând, văzând cum funcţionează în viaţa reală conceptele învăţate, îţi poţi da seama ce direcţie de dezvoltare ai nevoie să urmezi în continuare. Am avut şi eu colegi care au urmat MBA-ul imediat după facultate. Am constatat că erau foarte buni la învăţătură, la partea teoretică, dar când ajungeau la studiile de caz, abordările lor erau scolastice, teoretice. Cei cu experienţă practică găseau soluţii mult mai realiste şi viabile.

Din câte ştiţi dvs., ce loc mai ocupă educaţia tradiţională (ascultat, luat notiţe, făcut proiecte etc.) în opţiunile managerilor români?

Pe măsură ce câştigi experienţă, apetitul pentru formele clasice de învăţare scade, pentru că nu se mai potrivesc nici cu nevoile, nici cu stadiul de dezvoltare personală la care ai ajuns. Ai nevoie să interacţionezi. Vii cu un anume tip de experienţă şi simţi nevoia să vorbeşti cu cineva care, ca şi tine, a trăit astfel de experienţe, cu care să vrei să faci schimb de idei. Ar fi ideală o combinaţie echilibrată între teorie şi practică: workshopuri, schimburi de experienţă, best practice etc.

Există iniţiative, grupuri, asociaţii în care au loc astfel de discuţii?

În marketing, de exemplu, nu ştiu să existe, dar la nivel de grup, fiind vorba despre o companie multinaţională, beneficiem de schimburi de experienţă cu omologi din alte ţări. Noi practicăm această metodă destul de mult şi ne este foarte utilă. Sigur, trebuie să luăm doar ceea ce se potriveşte pieţei, pentru că piaţa SUA, de exemplu, nu are prea multe similitudini cu a noastră. Dar, în regiune, unde lucrurile s-au dezvoltat asemănător, ne consultăm, aflăm ce a funcţionat şi ce nu. Mă refer la Bulgaria, Polonia, Cehia, Slovacia şi celelalte ţări din zonă.

Consideraţi că s-au schimbat opţiunile de învăţare?

Evident că s-au schimbat lucrurile. Ceea ce contează acum este măsura în care poţi transcede industria, domeniul în care lucrezi, pentru a te inspira din altele.

Ce platformă ar putea înlesni asemenea infuzii de experienţă?

Un astfel de spaţiu ar putea fi cursurile open, la care ai şansa de a întâlni oameni din domenii foarte diferite. Pot fi cursuri de management, leadership, comunicare. Este un fel de prelungire  modelului MBA, unde se formează echipe eterogene, cu oameni provenind din diverse industrii, pentru a realiza proiecte de grup. Este extrem de provocator, pentru că fiecare are altă perspectivă şi experienţă. Dar, dacă reuşeşti să depăşeşti etapa de închegare a echipei şi obţii armonia, rezultatele sunt mult mai bune. Din astfel de experienţe ai doar de învăţat şi de câştigat.

Ce este nou în materie de instrumente de învăţare?

Mă gândesc la genul de conferinţe inspiraţionale pe care le susţin la ora actuală diferiţi oameni de cultură. Şi noi, de curând, i-am făcut cadou unei colege, de ziua ei, un bilet la conferinţa despre leadership susţinută de Dan Puric. Ne-a spus apoi că a fost extraordinar. Infuzia de exemple de personalităţi din istorie şi din cultură are darul de schimba atitudini şi de a remodela felul în care ne gândim viaţa. Cred că, în general, sunt foarte utile conexiunile şi mixurile între domenii. La fel de utile sunt şi întâlnirile organizate în cadrul companiilor, în care eşti pus în situaţia de a interacţiona la alt nivel cu colegii cu care nu lucrezi de obicei sau cu superiori. Prin aceste întâlniri, se consolidează spiritul şi încrederea în echipă. Socializarea, mai ales în companiile foarte mari, joacă un rol foarte important.

Credeţi că există modă/trenduri şi în învăţare?

Eu cred că lucrurile sunt combinate. Înregistrăm şi o schimbare a societăţii în care trăim, ceea ce influenţează modul în care învăţăm, dar există şi o aplecare către ceea ce este la modă. Suntem români şi ne cam place să fim în trend. Dar cred că nu e numai asta. Mai intervine şi specificul activităţilor noastre, adică necesitatea de a învăţa.

Ce programe de dezvoltare urmează managerii în Allianz-Ţiriac?

Facem schimburile de experienţă despre care v-am spus mai înainte cu ţările din regiune, pregătim sau urmărim prezentări ale unor proiecte care au dat rezultate, teleconferinţe cu tematici specifice (cum ar fi digitalizarea). Avem, de asemenea, un departament de training intern care susține cursuri de vânzări, tehnici de prezentare, comunicare, management etc. Participăm şi la cursuri externe.

Cum vi se pare oferta de training în marketing?

Se poate şi mai bine… Încă suntem tributar prejudecăţii că marketing =publicitate, ceea ce afectează toată industria. Or sunt mulţi oameni din publicitate care fac traininguri, dar care ar trebui să fie şi specialişti în marketing, să trateze strategia, dezvoltarea de produs, poziţionarea, analiza concurenţei, cercetarea. Dacă privim marketingul în toată complexitatea lui, nu sunt suficient de mulţi specialişti buni în piaţă.

Dar pentru asta nu e de vină şi şcoala românească de marketing?

Da, în măsura în care sistemul de învăţământ este el însuşi deficitar la capitolul coerenţă şi consecvenţă.

Credeţi în rolul mentoring-ului? Se practică în Allianz ceva de genul acesta?

Da, există la noi un program de mentorat, dezvoltat la nivel de grup. El constă în identificarea unor oameni cu potenţial care vor şi pot să se dezvolte şi în alt domeniu decât cel curent.

Programul este în derulare de aproximativ un an şi jumătate.

 Andreea Poida Director de Marketing la Allianz-Ţiriac Asigurări

Experienţă profesională:

• din octombrie 2007, Head of Marketing Department Allianz-Ţiriac Asigurări;

• ianuarie 2005 – septembrie 2007, Head of Marketing and Communication Division Libra Bank;

• mai 2004 – decembrie 2004, Head of Retail Marketing Department Libra Bank;

• martie 2001 – mai 2004, General Manager, one of the shareholders Artweb Design;

• aprilie 1996 – iulie 2000, Senior Project Manager Export Consult;

• 1993 – 1995, Head of Department Alltrom.

Educaţie:

• 2003 – 2004, MBA, the Romanian-Canadian Program, Major in Marketing;

• 1989 – 1993, Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii, Universitatea Politehnică Bucureşti;

• 2004 – 2005, Financial Analysis and Crediting Risk (Romanian Banking Institute, Bucureşti);

• 2012, Philip Kotler seminar „Marketing 3.0” – Values Driven Marketing;

• 2011, Allianz Sales Opex – Blue Belt in Sales Operational Excellence;

• 2008, Ro OPEX Training Certificate – Yellow Belt Session, Project Management Methodology, Management of Change;

• 2007, Marketing and product development workshop for Small Scale Healthcare Sector – held by USAID, Banking on Health;

• 2006, „Guerilla Marketing and Selling” – held by Jay Conrad Levinson;

• 2005, „Philip Kotler on Marketing – How to create, win and dominate markets” (Bucureşti);

• 2004, Train the trainers – held by New Century Holdings Learning Center;

• 1998, Marketing Management Course – held by the training Center of the Austrian Chamber of Commerce;

• 1995, JVC Professionals training.