Marile companii din Silicon Valley la ora bilanţului: cine a învins şi cine a pierdut în lupta giganţilor Internetului

Marile companii din Silicon Valley la ora bilanţului: cine a învins şi cine a pierdut în lupta giganţilor Internetului

Google, Facebook, Apple, Yahoo şi Amazon, cinci giganţi ai Internetului, şi-au prezentat săptămâna aceasta cifrele de afaceri pe ultimul trimestru al anului 2013. În final, au fost doi câştigători şi un pierzător surpriză, scrie revista germană Spiegel.

CEO-ul Google, Larry Page, s-a scuzat că nu va mai participa regulat la întâlnirea de bilanţ, deoarece “îşi va concentra energia pe conducerea companiei”, potrivit directorului financiar al companiei Patrick Pichette, prezent la eveniment.

Absenţa lui nu se explică însă prin lipsa rezultatelor bune. În ultimele luni ale lui 2013, compania şi-a mărit cifra de afaceri cu 17% la 16,9 miliarde de dolari, în ciuda pierderilor suferite de divizia de telefonie mobilă Motorola, pe care de curând a vândut-o grupului Lenovo.

Această creştere spectaculoasă se explică în primul rând prin veniturile din publicitatea online, din care Google a câştigat 14,1 miliarde de dolari. Pe de altă parte, compania a avut probleme cu divizia de mobile Motorola, care în ultimul trimestru al anului trecut a înregistrat pierderi de 384 de milioane de dolari, deoarece costurile publicităţii pe mobil au scăzut constant în ultimii doi ani şi continuă să scadă.

Din competiţia celor cinci, Google a ieşit învingătoare, alături de Facebook, companie care, la cea de-a zecea aniversare, a ajuns la maturitate. În ultimul trimestru al lui 2013, cifra de afaceri a companiei fondate de Mark Zuckerberg a fost de 2,6 miliarde de dolari, cu 63% mai mult decât în trimestrul anterior, depăşind toate aşteptările. Veniturile din publicitate au crescut chiar cu 76%, ajungând la 2,3 miliarde de dolari.

Suprinza sau compania care a crescut mai puţin decât se aşteptau analiştii este Amazon, care a avut totuşi un bilanţ pozitiv, cu o cifră de afaceri de 25,6 miliarde de dolari în ultimele trei luni din 2013, un plus de 20% faţă de trimestrul precedent.

O explicaţie este aceea că afacerile sale au mers mai prost în perioada Sărbătorilor de Crăciun, din pricina întârzierilor cauzate de distribuţie. “Cei de la Amazon au primit multe cecuri în alb. Acum s-a terminat cu asta”, explică analistul Colin Gillis pentru “Wall Street Journal”.

Marii pierzători din competiţia celor cinci sunt Apple şi Yahoo. “Producătorul de iPhone a dezamăgit Wall Street-ul, iar la Yahoo există o criză prelungită, pe care nici carismatica Marissa Mayer nu poate încă s-o rezolve”, explică jurnaliştii germani.

Yahoo a câştigat doar 491 de milioane de dolari din publicitate online, cu 5,6% mai puţin ca anul trecut, iar cifra de afaceri totală a companiei a scăzut cu 6%. Nici aşteptările pentru trimestrul actual nu sunt mai bune.

Singura speranţă vine de la afacerile asiatice ale companiei, mai ales de la pachetul de acţiuni de 24% pe care îl deţine la gigantul chinez al Internetului – Alibaba. Potrivit datelor făcute publice de Yahoo, acesta a dus la o cifră de afaceri de aproape 1,8 miliarde de dolari în trimestrul trei din 2013. Yahoo ar putea beneficia şi de listarea pe bursă a Alibaba, cu o valoare de 190 de miliarde de dolari.

Lecţia pe care o desprind jurnaliştii germani din acest bilanţ al giganţilor Internetului este că nici un succes nu este ireversibil şi nimeni nu rămâne favorit pentru totdeauna.