Ce-i unește și ce-i desparte pe PR-iști și ziariști

Incep sa apara tot mai multe exceptii in randul agentiilor de PR

Ca jurnalist, am avut întotdeauna o relație gen love-hate cu PR-iștii. Love – ori de câte ori primeam de la ei materiale consistente, cu informații și subiecte relevante, hate – atunci când îmi trimiteau comunicate triumfaliste despre clienții lor, menite doar să-i pună pe aceștia într-o lumină aproape nefiresc de strălucitoare.

În ultimii ani, însă, am remarcat că încep să apară tot mai multe excepții în rândul agențiilor de PR, din categoria pozitivă. S-a schimbat simțitor atitudinea lor în relația cu presa și se văd tot mai multe semne de profesionalizare a actului comunicării.

Cu câteva zile în urmă, chiar am fost martora unui asemenea semn, concretizat într-un eveniment de tipul teambuiding. Agenția Tudor Communication a organizat, într-un cadru inedit și prietenos (Lacul Verde), o discuție informală despre provocările cărora trebuie să le facă față deopotrivă PR-ul și presa, în relația lor. Inițiativa însăși este o dovadă a interesului pe care, mai nou, specialiștii în comunicare îl manifestă pentru nevoile specifice ale jurnaliștilor.

S-a pornit de la constatarea că lipsește educația la nivel general, iar acest analfabetism informațional este întreținut de către posturile TV care nu își asumă proiecte educative consistente, pe termen lung, preferând campanii scurte, gen entertainment. Fără finalizare, chiar și o intenție bună eșuează în show.

Mihaela Tudor, Owner, PR & Personal Branding Executive, Tudor Communication: “Nu de entertainment avem nevoie, ci de o presă responsabilă!”

Publicul consumă, audiențele sunt mari, dar, la sfârșitul zilei, nimic nu se schimbă în mod real, la nivelul societății.

La rândul lor, tot legat de educație, ziariștii au solicitat celor din PR să lucreze mai mult cu clienții lor pentru a-i convinge, de exemplu, că o știre internă a companiei nu este neapărat o știre și pentru publicul larg. Faptul că un client plătește o campanie de promovare în media nu îl îndreptățește să desconsidere PR-iștii și jurnaliștii și nici nu îl absolvă de responsabilitatea de a furniza conținut de calitate.

Carla Giaca, Senior Account Manager, Tudor Communication: “Banul nu este totul în relația client-PR-ziarist. O comunicare cu un conținut slab, sub standarde, scade credibilitatea tuturor celor trei”.

Nu doar clienții se fac vinovați de lipsa de relevanță a materialelor pe care le propun, ci și unii oameni din PR, care trimit spre publicare texte goale de conținut, fără subiect. În asemenea situații, greul cade pe ziarist care ar trebui să se documenteze singur pentru a dezvolta articolul, dar lipsa de timp și aglomerația de știri îl împiedică să facă asta. Astfel, se pierd pe drum texte cu potențial, dar se irosesc și resurse în ping-pong-ul cu mesaje.

Lizeta Oprea, realizator Adevărul live și redactor Life&style: “Unde este informația? Ce este pentru mine, ca ziarist? Dă-mi conținut de calitate, dă-mi subiect!”.

Dar, până la urmă, depinde și de jurnalist, de felul în care înțelege să își facă meseria. Chiar dacă primește “comenzi” sau materiale cu conținut slab, se poate strădui să facă din ele articole bune, îmbogățindu-le cu informație relevantă.

De partea cealaltă, și PR-iștii au propriile deziderate legate de oamenii din presă care sunt, uneori, reticenți la asimilarea noilor tehnologii în comunicare și care se dovedesc, adesea, superficiali ori slab pregătiți. Exemplele cu care s-au susținut aceste observații au fost culese din teren: News Lettere rămase nedeschise pentru că aveau o altfel de formatare decât clasicul email, greșeli de redactare, de pronunție ori de timing, nesincronizări între text și imagini etc., apărute în print sau la TV.

Cu toate acestea, există și vești bune, după cum scriam și mai sus: campanii susținute, demersuri de cunoaștere reciprocă a nevoilor PR-iștilor și jurnaliștilor sau interesul tot mai mare pentru profesionalizare. Cei de la agenția Tudor Communication, de pildă, încearcă să se diferențieze prin aceea că livrează ceea ce promit, atât clienților, cât și presei.

Mihaela Tudor, Owner, PR & Personal Branding Executive, Tudor Communication: “Noi încercăm să echilibrăm relația, respectând și clientul și ziaristul. Ne ajută în asta și faptul că și eu și Carla Giaca venim din presă. Cea mai mare realizare a noastră este aceea că am reușit să schimbăm câteva lucruri”.

Iar schimbarea înseamnă progres, de cele mai multe ori…

(Foto: Yonkers Honda, www.flickr.com)

  •  
  •  
  •  
  •  
  •