Încrederea, acest ulei de motor al afacerii

„Să nu ai încredere în nimeni!”, spune eroul cu sprânceana încruntată şi îşi dă duhul în braţele colegului mai tânăr. O scenă banală, un scenariu ieftin şi o replică auzită adesea în filmele de acţiune.

Unii cred că e bine să n-ai încredere în nimeni şi chiar fac din asta un principiu de viaţă, alţii aşteaptă mai întâi dovezi pentru a investi încredere.

Poate că unui spion din filmele de acţiune acest principiu îi va salva viaţa, în business însă un astfel de principiu va sufoca afacerea. Fie că e vorba despre un furnizor, fie că vorbim despre membrii echipei tale sau de şefii tăi, încrederea joacă acelaşi rol ca uleiul pentru un motor: fără ulei, motorul poate funcţiona un timp, dar se va gripa şi, în cele din urmă, se va strica. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu relaţiile în care nu există încredere. Pot funcţiona un timp, dar ştii că se vor strica în cele din urmă.

La motoare, e simplu: tu eşti responsabil de schimbarea periodică a uleiului. Cum stau lucrurile când vine vorba despre relaţii? Aştepţi dovezi înainte de a oferi încredere? E ca şi cum ai spune că nu schimbi uleiul la o maşină nouă până nu te convinge că merită.

Dacă eşti manager, uită replicile din filmele cu spioni. Ridică sprânceana, ia-ţi tonul serios, dar arată-le oamenilor din jurul tău că ai încredere în ei.