Model de leadership organizațional: Marina S.U.A.

Model de leadership organizațional: Marina S.U.A.

de Andreea Vădan

Şcoala de Leadership a Marinei S.U.A. îi învaţă pe oameni să conducă o organizaţie cu 390.000 de persoane care au de-a face cu chestiuni de viaţă şi de moarte. Deşi mediul organizaţional nu se confruntă, de obicei, cu astfel de lucruri, modelul de leadership al Marinei poate fi unul de urmat.

Școala de leadership a Marinei S.U.A oferă planuri de dezvoltare pentru fiecare tip de lider în parte, aceştia având competenţe importante comune. În plus cele mai mari companii din lume colaborează în prezent cu reprezentanţii Marinei S.U.A., de la care învaţă cum să se adapteze, pentru ca, apoi, să facă transferul în cadrul organizaţiilor lor.

O instituţie orientată spre leadership

Potrivit lui Scot Saslow, preşedinte –fondator al Institute of Executive Development , Marina S.U.A. este cunoscută pentru abilitatea ei de a dezvolta lideri în stare să conducă o organizaţie vastă, de multe ori pusă în situaţii extreme. În anul 2000, autoritatea Navală a S.U.A. a recunoscut faptul că lumea ei se schimbă radical şi că avea nevoie de noi metode de a învăţa noile generaţii de comandanţi, căpitani şi amirali. Aşadar, a format ELO (Executive Learning Office), un soi de şcoală de educare pentru sectorul executive, condusă de un fost amiral. Aceasta a contribuit la dezvoltarea unei scheme de succes în cadrul Marinei, nemaiîntâlnit până atunci.

Cel mai înalt grad în cadrul Marinei este ocupat de amirali. În total sunt peste 230. Ei au responsabilitatea a peste 390, 000 de membri ai Marinei şi controlează un buget anual de peste 130 de miliarde de dolari. Din cei peste 3000 de căpitani care activează în Marină, doar 38 (1%), ajung amirali într-un an de zile.

ELO îşi adaptează şi îşi variază constant instrumentele pe care le foloseşte pentru a se potrivit demograficelor schimbătoare ale celor mai noi lideri ai săi. Lideri care au diferite stiluri de dezvoltare şi preferinţe. Se bazează pe cele mai noi tehnologii pentru a-şi ţine liderii la curent cu uneltele folosite de cei aflaţi în poziţii inferioare lor în cadrul organizaţiei şi pentru a oferi servicii celor aflaţi pe mare şi pentru a opera eficient financiar.

Potrivit lui Jeff Munks, fost deputy executive learning officer, care în prezent, este consultant special în cadrul ELO, “toţi liderii seniori din Marină trebuie să aibă la bază un set de competenţe critice. În plus, fiecare lider senior are competenţe şi cerinţe specifice pentru job-ul său. Abordarea noastră asupra dezvoltării executive a fost asemănată cu personalizarea maselor în cadrul unei pieţe de nişă. Niciun plan de dezvoltare nu este identic cu altul,  însă toate împart componenţe importante comune.“

Discipline : leadership-ul holistic, reflecţie activă, sănătate şi wellness

Ca majoritatea şcolilor de business şi dezvoltare de lideri, ELO oferă training în discipline tradiţionale, cum ar fi finanţe sau operaţiuni. Dar, de asemenea, ELO tratează subiecte precum “leadership-ul holistic“, “reflecţia activă” şi “sănătate şi wellness”. Nu multe organizaţii din sectorul privat îmbrăţişează asemenea teme. Ei cred că sunt prea soft. Reprezentanţii Marinei, însă, au descoperit că au un efect real asupra performanţei unui lider.

Deşi cei 238 de amirali sunt focusul programului ELO, el se extinde şi la alte câteva mii de persoane, aparţinând nivelelor inferioare din organizaţie, care, de obicei, sunt adesea alături de amirali în activităţile lor.

Soţiile liderilor seniori sunt deseori prezente în cadrul programului, şi mulţi alţi oficiali din cadrul guvernului federal, care interacţionează cu liderii din Marina sunt invitaţi. În marină, leadership-ul este un sport de echipă prin excelenţă.

Rezultatele : ELO a fost declarat un adevărat succes. Quast spunea că, “atunci când am început acest program în anul 2002, amiralii Marinei deţineau două joburi mici din cele nouă mari joburi din lume”, adică cele mai importante joburi pe care ar putea să le aibă amiralii sau generalii din oricare servicii ale Armatei.

În prezent, Marina este privită ca un producător de lideri seniori, care se pot ridica deasupra domeniilor lor, şi pot decide în situaţii care necesită o abordare generalistă, o capacitate care îi face atractivi pentru corporaţiile din fiecare industrie, după ce se retrag din cariera militară.

Companii precum Microsoft, FedEx, Clorox sau Barclays, care caută să înveţe de la cei mai buni, s-au alăturat Marinei pentru diverse activităţi de colaborare. Au procedat aşa întrucât au dorit să înveţe de la reprezentanţii Marinei cum să se adapteze, pentru ca apoi să introducă informaţiile în cultura lor de learning & development.