Cercetătorii japonezi – despre măsurarea performanţei manageriale

Masurarea efectelor abilitatilor si competentelor manageriale

Recent, în cadrul seminarului „Doing science with personnel data”, organizat de către USH Pro Business, publicul a putut afla rezultatele cercetărilor de ultimă oră ale prof. Shingo Takahashi de la Universitatea din Hiroshima. Acestea sunt legate de măsurarea efectelor abilităţilor şi competenţelor manageriale, subiect specific unei ramuri economice aparte, economia resurselor umane. Au fost prezentate într-o analiză econometrică trei tipuri de efecte, respectiv:

  • efectele schemelor de stimulente acordate angajaţilor;
  • efectele comportamentului managerilor asupra performanţelor subordonaţilor;
  • folosirea senzorilor pentru măsurarea performanţelor manageriale.

Materialele s-au bazat pe studii de caz şi măsurători laborioase care dovedesc că analiza ştiințifică a datelor despre personal poate aduce beneficii factorilor de decizie la nivel de organizaţii. Concluziile prezentărilor profesorului japonez sunt următoarele:

  • stimulentele îmbunătăţesc productivitatea la locul de muncă, nu numai prin stimulentul efectiv, dar şi prin migrarea muncitorilor spre organizaţii care practică astfel de scheme;
  • managerii tineri şi predispuşi la acumularea de experienţă sunt mai productivi în zona managementului mediu, sectorial;
  • nu există date empirice care să demonstreze efectul “learning by doing” la managerii lipsiţi de experienţă şi aptitudini;
  • există mari diferenţe între performanţele manageriale sub aspectul productivităţii;
  • folosirea senzorilor ne poate ajuta să înţelegem de ce un manager este mai performant decât altul.

“În economie, orice pârghie de stimulare a angajaţilor poate avea şi efecte perverse pe termen mediul sau lung, dincolo de ceea ce se întâmplă pe termen scurt, dacă analizezi numai productivitatea. Dezbaterile au evidenţiat faptul că managerii se pot confrunta şi cu efecte negative pe termen lung, precum pierderea unor clienţi, dacă goana după rezultate afectează calitatea şi valoarea adăugată a serviciilor. Analiza productivităţii manageriale a fost extrem de bine documentată, iar utilizarea de senzori care să permită înţelegerea mai bună a efectelor performanţelor manageriale relevă noi căi prin care digitizarea poate îmbunătăţi competitivitatea firmelor”, a declarat conf. univ. dr. Costin Lianu, Prorector Universitatea Spiru Haret şi Director General USH Pro Business.

Citește și: Chiar merită să aflăm cine suntem și ce potențial avem abia la 40-50 de ani?