De ce avem nevoie de un Mr. Spock în fiecare organizație?

cultura organizationala

Dacă vorbim despre cultură organizațională, trebuie să înţelegem că nu este ceea ce predicăm, ci ceea ce facem. Dincolo de valorile declarate și pe care le afișăm peste tot, cultura organizațională este ceea ce întâmplă concret între oamenii cu care relaționăm: colegi, clienți, parteneri de afaceri. Este ceea ce arată acțiunile noastre și nu ceea ce spunem despre cum ne-am dorim să fie. În multe companii, a apărut poziția de Chief Culture Officer, acea persoană care observă și analizează modul de comportament și care întreprinde acțiuni specifice de îmbunătățire.

Un articol excelent apărut în Forbes îl descrie pe Mr. Spock, ofițer principal al navei Entreprise (serialul SF Star Trek), ca ”busola morală” a navei și a culturii acesteia. De ce am avea nevoie de un Mr. Spock în fiecare organizație? Pentru că e important ca cineva să vorbească fără să-i fie teamă, să gândească fără emoții inutile, să acționeze numai după ce analizează temeinic toate posibilitățile și să vegheze ca ceea ce reprezintă un deziderat în comportament să fie o regulă.

Sigur că faptele noastre sunt un rezultat al gândurilor noastre. De aceea, este cazul uneori să ne întrebăm și ce anume se află la temelia gândurilor noastre, de unde și cu ce le hrănim. Așa că, primul pas ar fi să ne observăm tiparele de gândire și să ne asumăm responsabilitatea.

Elementele de bază ale unei culturi pozitive și productive

Onestitatea și încrederea

Există o corelație pozitivă între nivelul de încredere și starea de bine. Țările cu un nivel mai ridicat al gradului de încredere au scoruri mai ridicate în ceea ce privește fericirea și invers. Situația este de-a dreptul provocatoare în România. Abordarea uzuală este ”voi avea încredere în tine în momentul în care îmi vei dovedi că meriți”, în loc de ”am încredere în tine până la proba contrarie”.  Această modalitate de a vedea lucrurile îi transformă pe toți în potenţiali delicvenți până când se dovedesc a fi contrariul: de la modul în care sunt educați și tratați copiii acasă și la școală, până la modul în care se lucrează cu angajații. O astfel de abordare creează un cerc vicios. Pentru a reuși împreună, este nevoie să lărgim cercul de încredere mai mult decât la cei din departamentul nostru. Să avem în vedere sensul și menirea companiei căreia îi suntem cu toții devotați și să fim siguri că toți ceilalți au aceeași determinare.