Bursa de idei

creativitatea ca nou stil de munca

Ne-am fi dorit ca sub acest titlu să putem inventaria o mulţime de soluţii care au salvat de la cădere unele business-uri ori au menţinut pe linia de echilibru afacerile robuste. Pesemne, însă, că, devenind un demers strategic, găsirea de idei inovatoare a căpătat o aură de mister bine ascuns în seifuri. Aşa încât am adus la lumină doar câteva dintre mişcările făcute în numele necesarei reinventări a felului de a face bani.

Că ne aflăm ­într-un moment de inflexiune a întregii evoluţii economice nu mai este un secret pentru nimeni. Nici o ţară, nici o industrie şi nici cea mai mică şi ascunsă privirilor afacere de familie nu a scăpat neatinsă de valul recesiuniii. Mai devreme sau mai târziu, după temperamentul părinţilor-fondatori sau după dimensiunea impactului cu criza, ­business-ul şi-a început metamorfoza.

Altfel

Prima, cea mai comodă pe termen scurt, dar incomodă pe termen lung, a fost tăierea. A urmat redesenarea liniilor de business şi a pieţei vizate. S-a ajuns astfel într-o etapă în care, în faţa unui peisaj economic dramatic schimbat, trebuie acţionat altfel. Ce fel de „altfel”? Altfel decât cum acţionam ieri şi altfel decât acţionează alţii! Iar acest altfel nu poate veni decât dintr-o perspectivă diferită. Nu ajunge să mutăm fotoliul în colţ şi vaza pe un raft mai jos. Trebuie să luăm sufrageria şi să o ducem în baie, să mutăm balconul în bucătărie şi să răsucim întreg apartamentul cu faţa către un nou răsărit.

Schimbarea de perspectivă, modificarea unghiului din care privim lucrurile se numără printre primele îndemnuri spre creativitate pe care le-ar da orice consilier artistic, de imagine sau strategic. Aşa s-a petrecut şi pe piaţa românească, unde actorii economici au coborât, mânaţi de nevoie, pe teren către clienţi mai mici, spre care până ieri priveau cel puţin arogant. Bineînţeles că e mai greu să-ţi faci targetul din 50 de mici contracte în loc să ai de-a face cu o singură mare companie căreia să-i facturezi o dată toată suma, dar…

O altă direcţie în care s-a manifestat, apoi, inovaţia a fost aplecarea către nevoia concretă, resimţită de potenţialul cumpărător de produse sau servicii. În locul ofertei standard puse pe masa de negociere, s-au croit „hăinuţe” pe măsura clientului, la el acasă, în mediul său de lucru. N-a mai mers „Asta avem, asta vindem”, ci „Cum facem să le rezolvăm oamenilor problema?”. Ceea ce a presupus multă imaginaţie pusă la bătaie, prospeţime în abordare şi un consum mai mare de energie.

Fiind vorba despre o ofensivă declanşată pe un teren cvasinecunoscut şi impredictibil, în această luptă s-au aruncat toate forţele. Cu alte cuvinte, s-a solicitat creativitate nu doar de la funcţiunile ocupate în mod tradiţional cu ea, ci şi de la departamente străine de domeniu până astăzi. Inclusiv diviziilor de suport li s-a cerut să gândească outside the box, pentru a rezolva blocaje generate de penuria de resurse. Or, e nevoie de un alt tip de atitudine pentru a gândi procesele rigide în elemente modulare şi tabuurile organizaţionale în termeni de flexibilitate. Despre felul concret în care companii din diverse industrii şi-au asumat creativitatea ca nou stil de muncă puteţi citi în: Când creativitatea este doar începutul de drumGoana după clienţi şi dorinţa de a-i satisface au ascuţit creativitatea şi inovaţiaCreativitatea va fi moneda de schimb

  •  
  •  
  •  
  •  
  •