Creşterea performanţei prin inovaţie, în business, ca şi în sport

Creşterea performanţei prin inovaţie, în business, ca şi în sport

Pentru a menţine competitivitatea unei companii pe piaţă, este nevoie de promovarea unei culturi organizaţionale bazate pe inovaţie. Constantin Măgdălina, Knowledge Management Market Enablement la EY Romania, face o comparaţie între management şi sportul de performanţă pentru a arăta care sunt acţiunile importante ale antrenorilor/managerilor în dezvoltarea unui spirit de echipă deschis către inovaţie.

(…) Ca manager, imaginaţi-vă că vă aflaţi în postura de antrenor al organizaţiei şi urmăriţi ca echipa pe care o conduceţi să fie campioană la disciplina sportivă (a citi industria) în care sunteţi implicat.

Ca antrenor, va trebui să vă faceţi echipa conştientă de potenţialul de a deveni campioni şi să responsabilizaţi fiecare membru pentru atingerea acestuia. Trebuie să stimulaţi abilităţile latente ale echipei şi să-i încurajaţi pofta de succes. Dar, aşa cum se întâmplă de multe ori în echipele sportive, totul începe cu entuziasmul de a deveni următorii campioni naţionali/mondiali şi se sfârşeste prin pierderea focusului asupra scopului fixat, pe măsură ce timpul trece şi obstacolele apar.

Ca să rămână unită, concentrată şi capabilă să înfrunte dinamica jocului competitiv, echipa trebuie să îşi urmeze drumul spre succes printr-o dietă care să-i asigure mobilitatea şi energia în acelaşi mod în care ideile le asigură pentru o companie. De asemenea, ar trebui adăugate training-uri specifice care să permită o continuă actualizare a know-how-ului, tactici creative care să reproiecteze modelele de joc existente şi mai presus de toate, un mediu care să cultive o atitudine de câştigător.

Atitudinea de campioni a membrilor unei echipe este rezultatul unor influenţe multiple: abilităţile antrenorului, nivelul celui mai performant jucător, palmaresul victoriilor, obiectivele stabilite, gradul de comunicare, întâlnirile informale, spiritul de echipă şi alte componente ce ţin de blazonul clubului, toate acestea fiind reprezentate de cultura organizaţională în mediului de afaceri.

Pentru a identifica şi implementa în mod proactiv abordări inovatoare în teren şi a modela un spirit de echipă deschis spre creativitate în joc, antrenorii trebuie:

  • Să încurajeze creativitatea, ca parte a rolului fiecărui jucător.
  • Să capteze ideile echipei atunci când proiectează abordarea strategică (prin încurajarea intuiţiei şi socializării).
  • Să menţină o mentalitate deschisă pentru colaborare şi să rămână aproape de suporteri – baza de clienţi din perspectiva de business – deoarece aceştia sunt cumpărătorii de bilete la meci şi principalii susţinători, ca să fie mai bine poziţionaţi şi capabili să-şi atingă rezultatul scontat al avantajului competitiv.
  • Să cultive socializarea ideilor în interiorul echipei, dar şi la nivelul disciplinei sportive în cauză (a se citi: industrie), care, combinate, pot forma noi soluţii la indisponiblităţile echipei / deficienţele apărute în cadrul jocului, cum e şi cazul problemelor de business pentru o companie.
  • Să fie promotorii unor procese intensive de învăţare; să contribuie semnificativ la input-ul din cadrul echipei prin cele mai noi metode de pregătire, să analizeze modelul de joc şi insight-ul campionilor, reflectate de expertiză, colectarea de informaţii din studii de caz şi modelele de succes în mediul de afaceri.
  • Să schimbe abordarea tradiţională de a obţine succese uşoare împotriva unor competitori facili, către obiective ambiţioase, care propun înfruntarea campionilor şi îmbunătăţirea reală a jocului pentru a avea rezultate reflectate de testul dur al generării de valoare şi soluţii performante în mediul de afaceri.
  • Să încurajeze o abordare bazată pe învăţarea din greşeli şi accelerarea jocului, la fel cum funcţionează inovarea iterativă în facilitarea socializării de idei, pentru a creşte viteza de dezvoltare a inovaţiei în business.
  • Să capteze idei şi moduri de a gândi din surse cât mai diferite, pentru a creşte coeficientul de versatilitate al echipei şi a pentru a îmbogăţi ADN-ul organizaţiei.
  • Să comunice cu jucătorii la un nivel personal şi să încurajeze luarea de acţiuni/măsuri pe cont propriu în faţa unei oportunităţi în teren, corespunzător riscurilor şi deciziilor luate de angajaţi şi acceptate de către cei care implementează schimbarea.
  • Să implementeze un program diferit de evaluare şi selecţie a jucătorilor/angajaţilor prin utilizarea unor indicatori de selecţie şi performanţă diferiţi care să reflecte obiectivele strategice pe termen lung – de exemplu, campionii care fac diferenţa prin soluţiile de joc neconvenţionale/inovative cu rezultat pozitiv.
  • Să recompenseze fiecare victorie/afacere încheiată ca urmare a oricărei contribuţii decisive/ inovatoare şi să o comunice jucătorilor/angajaţilor, astfel încât aceştia să înţeleagă impactul acesteia asupra echipei/companiei şi carierei lor.

(…) Esenţiale pentru creşterea economică şi competitivitate, acţiunile antrenorilor/managerilor de business trebuie să fie în acord cu intenţiile lor. Ei nu trebuie să conducă numai prin exemplu personal, ci să cultive şi un mediu sănătos pentru idei creative şi noi abordări de joc.

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •