Afaceri de familie, familie de afaceri

afaceri de familie

Potrivit unui studiu realizat de EY, în colaborare cu Kennesaw State University, pe 25 dintre cele mai mari afaceri de familie din 21 de pieţe, acestea generează 70-90% din PIB-ul mondial şi între 50 şi 80% dintre locurile de muncă.

De la această constatare şi-a pornit prezentarea Miruna Enache, Tax Partner Ernst & Young România, în cadrul evenimentului Meet the WOMAN!, organizat recent de către asociaţia „Femei în Afaceri”.

Merită menţionat că dincolo de ponderea pe care o au în economia lumii, business-urile de familie au anumite caracteristici care le duc spre succes.

Afacerile de familie, în lume

Dintr-o altă cercetare realizată tot de către organizaţiile sus-menţionate, a reieşit că cei doi piloni pe care îşi bazează creşterea business-urile de familie sunt coeziunea şi profitabilitatea. Iar printre factorii care contribuie la realizarea coeziunii se află sustenabilitatea şi brandingul. Aceste două pârghii reprezintă 20% dintre opţiunile liderilor afacerilor de familie intervievaţi. Sustenabilitatea – pentru că reflectă grija faţă de mediu, oameni şi viitor, brandingul – pentru că măreşte loialitatea clienţilor: 30% dintre consumatori preferă produsele sau serviciile oferite de către afacerile de familie. De aceea, 75% dintre lideri vorbesc despre afacerea lor ca fiind „de familie”, pentru că o consideră parte semnificativă a vieţii lor.

primul

Încrederea celor care conduc Family Businesses se îndreaptă, în proporţie de 75%, către unul dintre părinţi, 70% către soţ sau soţie şi 70% către contabilul firmei. În ceea ce priveşte sentimentul care caracterizează relaţia liderilor cu firmele lor, acesta este predominant de mândrie (84%), de grijă faţă de ceilalţi membrii ai familiei (81%) sau de sprijin reciproc (78%).

La nivel mondial, afacerile de familie cu un grad mare de coeziune acţionează constant pentru planificarea şi pregătirea viitorului, îşi cresc şi educă următoarea generaţie de lideri. Patru sunt direcţiile de acţiune, în acest sens:

– facilitarea şi încurajarea dobândirii de experienţă;

– explicarea valorilor, a misiunii şi viziunii companiei;

– comunicarea intenţiilor de succesiune;

– investirea în procesul de formare a abilităţilor adecvate şi de instruire a viitorilor lideri.

În educarea şi pregătirea noii generaţii, afacerile de familie pun accent pe etica muncii (59%), pe leadership (58%) şi pe spiritul antreprenorial (55%).