Care sunt cele mai importante calități pe care trebuie să le aibă un lider?

Nu e nici o noutate că lumea de astăzi este mai complexă, că există limite la orice pas și că tot ceea ce se întâmplă la nivel global are repercusiuni la nivel local. Cum lucrurile se schimbă continuu, se impune o întrebare: cum se răsfrâng aceste schimbări asupra liderilor și ce calități ar trebui să aibă un lider ca să reușească în această lume nouă, atât de exigentă?

Potrivit unui articol publicat de Huffington Post, există o serie de calități care par să nu îmbătrânească: empatia, raţiunea, conștiința de sine, adaptabilitatea, integritatea, pasiunea, curajul și rezistența.

Liderii care posedă aceste atribute de bază au șanse mult mai mari să aibă rezultate bune, indiferent de context. Aceste calități nu sunt utile doar în materie de leadership, ci și în politică, sport, entertainment și armată.

Rațiunea

În ziua de azi, cu toții înotăm – sau ne înecăm – în informații, date și idei. Capacitatea de a înlătura rapid și eficient acele informații care nu sunt de interes sau capacitatea de a separa grâul de neghină este o calitate pe care ar trebui să o aibă orice persoană cu funcție executivă. Înarmați cu raţiune, liderii pot avea soluţii chiar și pentru cele mai grele situații. După ce termină de cernut datele, marii lideri pun informațiile cap la cap într-un mod coerent, integrat.

Raţiunea este cea care îi ajută să ia cele mai bune decizii atunci când vine vorba despre compromisuri și priorităţi. Prin urmare, raţiunea este una dintre calitățile de bază care permit unui lider să vadă lumea într-un mod obiectiv şi mai deconectat. Doar așa poate lua decizii pe loc.

Empatia

O altă calitate importantă de care trebuie să dea dovadă un adevărat lider este să păstreze relațiile cu clienții, cu colegii, cu subordonații, cu partenerii strategici și cu membrii board-ului. Nu este ușor, dar un lider trebuie să fie capabil să se pună în locul altui om și să înțeleagă de unde vine, cum se simte, la ce se gândește, care este agenda lui și ce îl motivează.

Empatia este de două feluri, cognitivă și emoțională. Empatia cognitivă este abilitatea de a înțelege ce gândește cineva, în timp ce empatia emoțională este abilitatea de a înțelege ce simte cineva. Empatia nu trebuie confundată cu compasiunea. Într-adevăr, un lider plin de compasiune poate crea o atmosferă plăcută în sânul unei organizații, dar prea multă compasiune poate fi contraproductivă atunci când liderul trebuie să ia decizii dificile. Înevitabil, vor exista victime colaterale.

Conștiința de sine

Un adevărat lider trebuie să se cunoască foarte bine. Nu de puține ori, va fi  nevoit să se consulte cu el însuși. Cu cât se cunoaște mai bine, cu atât este mai autentic.

Cum nimeni nu e perfect, și liderii au slăbiciuni. După ce își descoperă aceste slăbiciuni, trebuie să le recunoască față de ei înșiși, după care să găsească o metodă să le depăşească. Dacă un lider este în stare să lupte cu propriile slăbiciuni, atunci își poate ajuta și subordonații să facă același lucru.

Adaptabilitatea

Una dintre cele mai mari greșeli pe care le poate face un lider, talentat de altfel, este să aibă idei fixe, despre care să creadă că sunt cele mai bune. Acest tip de lider crede că le știe și că le-a văzut pe toate. În fața schimbării și a competiției continue, capacitatea de a te adapta este crucială.

Nu doar liderii, dar și organizațiile trebuie să fie în stare și să vrea, în egală măsură, să-și schimbe direcția atunci când e nevoie. Un lider știe când contextul extern se schimbă și când este necesar să se adapteze presiunilor externe. Așadar, una dintre cele mai importante calități ale unui lider este să se poată adapta în funcție de fiecare situație în parte.

Integritatea

În materie de integritate, lumea afacerilor nu se împarte în alb și negru. Există și nuanțe de gri. Pe de altă parte, există foarte puține moduri eficiente prin care poate fi măsurată integritatea unui lider. Va alege să fie corect, în ciuda tentațiilor, sau va ceda?

Deciziile pe care le iau liderii au, de foarte multe ori, un impact foarte mare asupra întregii culturi organizaționale, iar oamenii cu funcții executive trebuie să fie conștienți de acest lucru.

Acționând în mod corespunzător, un lider stabilește regulile de bază, normele și comportamentele acceptate în organizația pe care o conduce. Din acest motiv, integritatea este cea mai importantă calitate pe care trebuie s-o aibă un om care se află la conducere.

Pasiunea, curajul și rezistența

Leadership-ul nu este pentru toată lumea, cu atât mai puțin pentru persoanele slabe de inimă. Indiferent de industria în care activează, orice lider trece și prin perioade grele. Or, ca să treacă peste obstacole, are nevoie de curaj și de pasiune, calități esențiale în orice „război”.

Dar, cum spunea pugilistul Mike Tyson, chiar și cea mai bună strategie dispare în momentul în care ajungi în ring și primești un pumn în față. Și liderii sunt oameni și își primesc partea lor de pumni. Câteodată, mai și cad. Numai adevărații executivi, mânați de pasiunea pentru ceea ce fac și de curaj, se ridică și continuă să lupte.