Cât de bine îți cunoști co-pilotul de business?

de Steluța Năstase, online marketing specialist, ABC Human Capital

Pe 24 martie 2015, la bordul Airbus-ului A320 ce aparținea companiei Germanwings se afla pilotul Patrick Sondenheimer și co-pilotul Andreas Lubitz. Colaborarea dintre ei, conform înregistrărilor, a fost bună în primele 20 de minute, deși răspunsurile laconice ale co-pilotului „Sper“, „Vom vedea“ ar fi trebuit să dea de gândit pilotului. În acest context, v-ați întrebat la rândul vostru cât de bine vă cunoașteți partenerul de business, colegul de birou sau orice altă persoană cu care conlucraţi la job?

Cel mai eficient mod de a vă răspunde la această întrebare este să vă testaţi prin diferite modalități partenerul de business, pentru a vedea dacă viziunea sa corespunde cu a voastră.

În primul rând, de ce ai nevoie de un partener de business? 

Acesta trebuie să aducă ceva nou și diferit în business, să vina în completarea ta cu skills-uri noi. Dacă ești creativ, atunci ai nevoie de un partener atent la detalii. Dacă vrei să investești bani într-un business, ai nevoie de un partener care să cunoască piața unde activezi sau care să aibă relații profesionale foarte bune. În cazul unor joburi în care este în joc viața oamenilor, simțul răspunderii trebuie să caracterizeze fiecare partener, diferența fiind făcută de competenţele avute pe anumite arii.

Simulări 

Conduci un business care poate ajunge și în situații de criză? O grevă a angajaților, un produs alterat sau un accident pot stârni reacţii adverse ale opiniei publice. Nu este greșit dacă simulezi o astfel de situație doar pentru a vedea cum reacționează partenerul de business. Este lângă tine și încearcă să găsească soluții pertinente sau se eschivează și te lasă singur într-o astfel de situație? Analizează-i comunicarea, inflexiunile vocii, comportamentul nonverbal.

Citeşte şi Jim Bagnola: Marea problemă a managerilor români e că vorbesc prea mult și ascultă prea puțin

Comunicarea constantă

Fiecare task trebuie discutat, corectat, îmbunătățit. Fiecare dintre părți trebuie să-și argumenteze solid punctul de vedere, să se simtă bine atunci când comunică. Feedback-ul constant ajută la stabilirea unei relații de cooperare. În urma unei discuţii, puteți chiar ajunge la concluzia că parteneriatul nu funcţionează. Răspunsurile evazive sau laconice arată lipsă de interes pentru proiect.

Nivelul de experiență 

Partenerul de business este un bun profesionist, dar are mai puțină experiență decât tine? Nu îl lăsa niciodată singur, chiar dacă nu ai avut până acum motive de îngrijorare. Sunt cunoscute cazurile în care persoane aflate în plin proces de formare, deși bine intenționate, au stat la baza unor erori grave ale companiei.

Citeşte şi STUDIU. Ce informaţii caută oamenii de afaceri despre partenerii lor

Pasiuni

Vorbește cu partenerul de business despre ceea ce îi place să facă în timpul liber, propune-i să vă vizitați și încercați să ieșiți împreună în oraș sau chiar în vacanțe. Uneori, chiar e mai bine să faci acest proces de cunoaștere înainte de a începe colaborarea. Cunoaște-i familia și prietenii pentru că astfel îți poți face o părere despre el. În timpul discuțiilor, încearcă să afli dacă este fericit cu ceea ce face, dacă trece prin momente mai puțin plăcute sau dacă are nevoie de ajutor. Orice detaliu personal poate fi folositor și valoros dacă este aflat înainte de a trece la aspecte serioase de business.

Limbajul

Atunci când vorbiți, fii atent la nivelul de entuziasm al partenerului de business și la răspunsurile acestuia. Lipsa de entuziasm poate afecta brand-ul în diferite forme. Tăcerea, răspunsurile nesigure și ezitante sunt un semn de întrebare și merită discutate pe loc pentru a evita consecințele negative.

Cere referințe

Este indicat să ceri referințe atât din domeniul de activitate al partenerului de business, cât și de la prieteni și persoane care l-au testat de-a lungul timpului. Testele și rezultatele lor sunt informaţii valoroase pentru înțelegerea persoanei respective.

Partenerul de business (ne)cunoscut

Sunt și situații în care trebuie să colaborăm cu o persoană necunoscută pe un proiect, așa cum spunea și Căpitanul Chesley Sullenberger pentru CBS: “Zburăm adesea cu oameni pe care nu i-am întâlnit înainte”. Dar dacă profilul business-ului presupune muncă de birou, ai oportunitatea de a petrece timp alături de „co-pilot”. Relația umană cu acesta influențează și rezultatele proiectelor. Investește timp în această relație și, mai important decât atât, conștientizează că, prinși în schimbările care au loc zilnic în business, avem dificultăți în a gestiona relații care pot sabota afacerea, la un moment dat.

Citește și despre alte modalități de a comunica și coopera la job, prezentate de specialiști cu experiență în agenții de recrutare.

(Foto: JL Johnson, www.flickr.com)