Lecţie de leadership: Vreți să vă schimbați compania?

leadership

Iată cum puteți să vă conduceți echipa atunci când aceasta traversează turbulențe – ultimul meu articol dintr-o serie de șapte despre puterea comunicării în leadership.

În afaceri, singura constantă este schimbarea. Acest lucru este poate mai adevărat astăzi decât oricând înainte, în contextul în care companiile, indiferent de mărime sau industrie, trebuie să navigheze pe apele tulburi ale unei economii tumultuoase și ale progresului tehnologic fără precedent. Fără îndoială, sunteți mereu în postura de a încerca să obțineți mai multe rezultate cu mai puține resurse.

Citeşte şi Formula magică pentru succes a lui Brian Tracy

În aceste vremuri de schimbare, ­leadershipul puternic este cu atât mai important. Dar schimbarea este un lucru dificil și nu toți liderii sunt în aceeași măsură încântați atunci când se gândesc la ea și nici nu o abordează în același mod. Cel mai important lucru este să vă dați seama cât de flexibil sunteți. Cu alte cuvinte, cât de dispus sunteți să încorporați ideile și acțiunile celorlalți.

În articolul de față, voi încerca să explic ce vreau să spun prin asta, în contextul conducerii unei echipe care traversează o schimbare. Aceasta este ultima parte din seria pe care am dedicat-o comunicării în leadership. Celelalte articole au apărut anterior și au abordat aspectele următoare, care joacă un rol în comunicarea eficientă cu echipa: analitic, structural, social, conceptual, expresiv, asertiv.

Cât de flexibil sunteți?

La unul dintre capetele spectrului flexibilității se află liderii care tind să încorporeze opinii și idei. Aceștia îmbrățișează schimbarea din prima. Ei identifică oportunitățile de schimbare și, imediat, încep să pună în mișcare forțele care să o facă posibilă. Conform stilului lor, liderii de acest tip iau în considerare diverse puncte de vedere și opțiuni și tind să își păstreze calmul în perioadele de criză.

Citeşte şi Educaţia în afaceri – o abordare strategică

Cei care se află la mijocul spectrului vor aborda schimbarea în funcție de situație – metoda lor variază, iar provocarea principală pentru ei este să își dea seama în ce direcție să se încline și când.

La celălalt capăt al spectrului, se află liderii care preferă situațiile bine definite. Aceștia iau decizii și se țin de ele până când sunt complet implementate. Au capacitatea de a menține echipa concentrată asupra obiectivului, analizează potențialele schimbări pentru a se asigura că merită și reprezintă o sursă de echilibru. Evident că și acest tip de lider este perfect capabil să încorporeze diverse idei și opinii, dar, de obicei, preferă o rază mai restrânsă de atenție.

Când vine vorba despre managementul schimbării, am constatat că stilul mai focusat este la fel de important ca cel de la capătul opus al spectrului. Indiferent de zona în care vă aflați de-a lungul spectrului flexibilității, veți fi oricum nevoit să recurgeți la punctele-forte ale tipului complementar propriului vostru stil pentru a comunica cu echipa, pentru a o motiva și pentru a obține cele mai bune rezultate cu ea. Iată cum:

  • ajutați-vă echipa să își definească în detaliu viziunea despre schimbare;
  • asigurați-vă că aveți o viziune comună și dați-le o direcție și un scop clar;
  • exprimați-vă angajamentul ferm față de schimbare;
  • spuneți-le de ce sunteți convins(ă) că această schimbare va fi benefică organizației;
  • definiți regulile de bază sau așteptările legate de performanță;
  • asigurați-vă că angajații știu, de la bun început, cum veți evalua implementarea schimbării.

Cât de flexibili sunt angajații voștri?

Și echipa voastră va fi compusă din membri aflați în diverse puncte pe spectrul flexibilității – de la cei care țin mult la propriile păreri, până la cei foarte deschiși la sugestii. Pentru a gestiona cu bine schimbarea, trebuie să țineți cont de acest fapt. Iată câteva idei.

Pentru a comunica eficient cu cei de la capătul care încorporează ușor alte idei și păreri, va trebui să prezentați multiple puncte de vedere și să transmiteți entuziasmul inerent unei schimbări, dar să asigurați și focalizarea necesară pentru a implementa cu succes schimbarea.

Pentru a comunica despre schimbare cu cei aflați în zona „depinde” a spectrului, în primul rând, identificați-i și tratați-i ca pe niște mini-oracole – vor fi mai focusați sau mai adaptabili, în funcție de ceea ce cred ei că este mai bine pentru organizație.

Citeşte şi Fereastra către lume numită social media (V)

În fine, pentru a comunica despre schimbare cu cei aflați la capătul ferm al spectrului, pregătiți-vă să argumentați serios schimbarea, să explicați de ce are loc și să îi expuneți beneficiile. Apoi, rămâneți pe traiectoria anunțată, pe cât posibil.

Contribuţiile venite din toate punctele spectrului sunt importante pentru a gestiona schimbarea în mediul de business. Primul pas este să vă cunoașteți propriile preferințe (și importanța focusului, dar și a adaptabilității). Pasul al doilea este să vă cunoașteți echipa din punctul de vedere al flexibilității și să descoperiți cum să valorificați diversele idei pe care le poate aduce aceasta.

O combinație potrivită înseamnă că toate întrebările importante vor fi puse și că toate perspectivele vor fi luate în considerare.