Patru moduri de a te exprima (eficient)

Vei obține rezultate mai bune dacă îți înțelegi tipul de asertivitate și îl adaptezi la situație. Iată al șaselea articol dintr-o serie de șapte pe tema puterii comunicării în leadership.

De curând, am stat de vorbă cu Eric, un manager care lucrează la o companie mare din Vestul Mijlociu. În mod normal, o persoană foarte prietenoasă și împăciuitoare, el mi-a povestit că, din momentul în care a devenit manager, a ținut morțiș să își facă ideile cunoscute. Mai târziu, a constatat cu surpriză că echipa nu producea rezultatele scontate.

Citește și Cum s-a schimbat procesul de învățare?

Sigur, poate părea că leadership-ul puternic înseamnă să fii mereu la cârmă și să miști lucrurile prin propriile forțe, că liderii au cel mai mare succes dacă se află la capătul mai agresiv și mai dominant al spectrului pe care eu îl numesc „al asertivității”. Dar asertivitatea, după părerea mea, înseamnă mai mult decât atât.

În articolul de față, al șaselea dintr-o serie pe tema comunicării în leadership, mă voi ocupa de asertivitate. Pentru o imagine de ansamblu, puteți să citiți articolele mele anterioare, unde vorbesc despre celelalte abordări care vă ajută să comunicați mai eficient cu echipa – ­respectiv despre dimensiunile: analitică, structurală, socială, conceptuală și expresivă.

Citește și Ce provocări te aşteaptă când eşti promovat ca manager?

Ia-ți în stăpânire propriul tip de asertivitate!
În primul rând, dați-mi voie să descriu cele două capete ale acestui spectru. Înainte de orice, este bine să înțelegeți unde vă încadrați. Managerii aflați la capătul dominant al spectrului își folosesc de obicei propria influență – sunt orientați spre rezultate, hotărâți și au o abordare mai degrabă autoritară. Cei aflați la capătul pacifist, pe de altă parte, sunt, de obicei, mai abordabili și au o prezență liniștitoare, sunt buni ascultători și își formulează opiniile și ideile cu grijă.

Cunoașterea de sine este unul dintre factorii care vă ajută să vă calibrați asertivitatea. Celălalt este modul în care înțelegeți să interacționați cu cei din jur. Uneori, asertivitatea voastră naturală va fi exact stilul de care este nevoie, dar în alte situații va trebui să faceți apel la flexibilitate și să împrumutați comportamente de la celălalt capăt al spectrului, pentru a face față provocărilor și a avea cele mai bune rezultate cu oamenii voștri.

Citește și Ce ne învață despre talent generația Y?

În continuare, iată patru idei despre cum puteți să vă exprimați cât mai eficient, indiferent de poziția în care vă aflați pe spectrul asertivității:
1. Cunoaște-ți echipa.
O echipă de oameni echilibrați și cordiali are nevoie de un lider care să îi asculte ideile și să colaboreze. Pe de altă parte, angajaților care au tendința să facă lucrurile să se întâmple trebuie să le arăți că ești stăpân pe situație – dă-le direcția, stabilește termenele și lasă-le loc să facă și ei același lucru.

2. Asertiv nu este același lucru cu agresiv. Să fii orientat spre rezultate și hotărât, să ai așteptări înalte de la cei din jur este una; să ridici tonul și să dai cu pumnul în masă este cu totul altceva și afectează atmosfera în consecință.

Citește și Ea este primul Chief Content Officer din lume – Iată cum a reușit

3. Pacifiștii sunt periculos de aproape de molateci.
Să comunici întotdeauna și să obții rezultate numai printr-o manieră non-combativă și afabilă nu înseamnă să ai o atmosferă de armonie constantă în cadrul grupului. Acest lucru poate reduce autoritatea.

4. „Citește” grupul.
Dacă ești deja foarte conștient de tine și de echipa ta, poți cu adevărat să îți adaptezi nivelul de asertivitate în funcție de situație. Dă-ți singur seama când un pic de limbaj mai apăsat impulsionează grupul să se încadreze într-un deadline strâns sau când oamenii au nevoie de un ton împăciuitor pentru a traversa o perioadă mai stresantă.

Citește și O afacere implică multe sacrificii. Ești gata să ți le asumi?

Lui Eric, managerul companiei din Vestul Mijlociu, i-am spus că cea mai eficientă strategie este să fie autentic și să adopte stilul de asertivitate care îl caracterizează cel mai bine. Fie că ești genul mai autoritar, fie cel care caută consensul într-un grup, cheia este să știi cum să folosești reglajul fin al abordării tale.