Cum poate realitatea virtuală să schimbe jocul pentru cei din HR

Cand VR si HR se intersecteaza: cum poate realitatea virtuala sa schimbe jocul in resurse umane

Deși realitatea virtuală (VR) există, într-o formă sau alta, de câteva decenii, până de curând, părea mai degrabă ficțiune, decât un instrument cu potențialul de a deveni o parte din viața noastră de zi cu zi. Și totuși, în ultimii ani, toată paradigma a început să se schimbe. Lansarea căștii Oculus Rift, de exemplu, a câștigat o atenție extraordinară, atrăgând un nou interes față de tehnologie.

În cadrul unui eveniment marca BusinessMark la care am participat și noi, s-au adunat specialiști din domeniul resurselor umane, pentru a analiza provocările actuale în diverse industrii, modul în care abordările tradiționale sunt înlocuite de viziuni emergente și să facă schimb de soluții proactive.

Unul dintre speakerii din prima zi a fost Laura Predoi, HR Manager, AVITECH. Ea a adus în discuție inovațiile recente datorită cărora departamentele de HR pot atinge maturitatea digitală, referindu-se, în special, la realitatea virtuală (VR). În opinia sa, pentru echipele de resurse umane, realitatea virtuală ar putea fi o modalitate eficientă de a încuraja un nivel mai ridicat de implicare, de a spori productivitatea și eficiența. Speakerul a detaliat trei modalități principale prin care poate fi realizat acest lucru:

1. Recrutare

Unul dintre cele mai mari obstacole în recrutare este acela de a oferi candidaților sentimentul de apartenență la organizație. Și chiar dacă își pot forma o idee despre cum este să lucreze într-o anumită companie, vizitând unul dintre sedii, un tur de câteva minute ar putea să nu fie destul.

Astfel, realitatea virtuală oferă o soluție. Angajatorii pot invita candidații să experimenteze cultura companiei în ritmul lor și din confortul casei lor. Acest lucru nu doar că salvează recrutorilor timp și energie, dar cultivă și o experiență bogată pentru candidați, care reflectă cu exactitate de ce compania respectivă este un loc de muncă potrivit. În plus, după cum menționează și Laura Predoi, generațiile noi sunt în căutarea unui factor care să-i impresioneze. Crearea unei experiențe VR pentru candidați ar putea să servească acel „element-wow” și să-i facă să fie încântați de lucrul într-o anumită companie.

2. Onboarding

Procesul de “onboarding” începe încă din etapa de selecție și recrutare. Acesta include comunicarea anterior angajării, procesul de integrare, informarea noului angajat despre ceea ce înseamnă managementul performanței în cadrul organizației și se încheie în momentul în care persoana începe să livreze performanță.

Poate fi un proces obositor atât pentru personalul de resurse umane, responsabil de executarea programelor de integrare, cât și pentru noii angajați care trebuie să treacă prin el. Orele petrecute în completarea documentelor sau revizuirea prezentărilor PowerPoint cu privire la politicile și procedurile companiei nu garantează motivarea angajaților și nici nu îi setează pentru succes.

Totuși, folosind realitatea virtuală, este posibilă nu doar automatizarea procesului de „îmbarcare”, dar și crearea unei experiențe bogate și dinamice, menită să sporească implicarea angajaților.

„Imaginați-vă că CEO-ul sau alți directori de top din companie ar avea ocazia să se prezinte și să întâmpine candidații în mod personal. O astfel de experiență înseamnă un salt mare în ceea ce privește angajarea și stabilirea unei relații favorabile”, explică Laura Predoi, HR Manager.

3. Instruire

O altă mare oportunitate pentru realitatea virtuală vine sub forma trainingului. Cu VR, poate fi simulat un mediu realist, dar sigur. Angajații pot repeta anumite operațiuni, fără consecințe în cazul în care greșesc. De exemplu, un reprezentant al serviciului clienți poate fi instruit despre cum să se ocupe de un client nemulțumit sau un pilot poate învăța, prin simulare, să navigheze pe cele mai recente avioane comerciale. De fapt, cei mai mulți dintre astronauții NASA au fost deja pe Marte (cu VR), folosind Oculus Rift ca să învețe să plutească în spațiu.

Alte aplicații de training pot fi mai puțin tehnice. Unele companii văd oportunități în a dezvolta experiențe în jurul unor subiecte actuale, precum diversitatea și hărțuirea sexuală, unde angajații sunt expuși direct prin intermediul realității virtuale. Această modalitate îi ajută să înțeleagă mai bine problemele frecvente care apar la locul de muncă.

„În cadrul companiei AVITECH, noi am preferat, deocamdată, formarea tehnică. Am pornit de la hârtii, am continuat cu intranet și am ajuns la utilizarea instrumentului de realitate virtuală. Un exemplu poate fi montarea unei camere de sisteme de securitate”, a mai menționat managerul de HR.

După cum a spus și Laura Predoi, utilizarea realității virtuale este încă într-o stare incipientă în România. Totuși, acest instrument prezintă numeroase avantaje, mai ales că poate fi adaptat pentru orice industrie și departament.

(Foto credit: Andrew Robles / Unsplash)