Cum integrăm generațiile de mâine în companiile de azi

Procesul de adaptare la noile generatii

Integrarea generațiilor viitoare, în special Y (născuți în perioada ’81-’04), dar și Z (’04-’14), în companii care funcționează după alte reguli decât cele cu care sunt obișnuiți membrii acestor categorii de vârstă reprezintă una dintre marile provocări din piața muncii. Potrivit specialiștilor în resurse umane, un aspect foarte important în procesul de adaptare la noile generații este înțelegerea și acceptarea diferențelor față de generațiile de angajați dinaintea lor.

“Generația BB (’46 – ’64) este concentrată pe structuri verbale, înțelege și reține mai ușor dacă îi sunt astfel prezentate informațiile. De asemenea, consideră că profesorul este cea mai bună resursă și sursă de inspirație, învață folosind metode pasive, stând și ascultând. Iar raportat la job, va alege întotdeauna un loc sigur. La polul opus, este generația Z (’04 – ’14) care pune mare accent pe aspectele vizuale, fiindu-i facilitat astfel procesul de învățare. La asta se adaugă componenta de experiență: aceasta este generația încearcă și vezi. Pentru ei, facilitatorul este cea mai bună sursă de inspirație. Raportat la locul de muncă, îl va caracteriza de fiecare dată flexibilitatea”, explică Cosmin Badea, trainer și specialist în domeniul resurselor umane, în cadrul HPDI.

Conform unui studiu recent, realizat de către compania McCrindle, până în anul 2026, generația Y, cunoscută și sub numele de „Millennials”, va reprezenta 31% din forța de muncă de pe piață. Prin urmare, companiile se întreabă foarte serios cum pot atrage tinerii, cum îi pot motiva, dar mai ales dacă există metode prin care îi pot face să fie mai flexibili la regulile companiei.

Este o adevărată provocare să integrezi într-un sistem deja funcțional o persoană care nu rezonează la reguli. „Întrebarea pe care și-o pune orice manager în acel moment este: schimb persoana sau ne schimbăm noi? Bazându-ne pe experiență noastră de până acum, putem spune cu siguranță că este mai simplu să ne schimbăm noi și organizația noastră decât să încercam să îi schimbăm pe ei”, spune Mădălina Barbu, Business Partner HPDI.

Prin urmare, pentru a putea schimba mentalitatea și regulile după care funcționează o organizație este crucial să înțelegem generația viitoare. „Membrii generației Y sunt caracterizați ca fiind persoane creative, deschise către experiențe noi, autonome, dornice să învețe și care au mare nevoie de sinceritate în relațiile cu cei din jur”, este de părere Mădălina Barbu.

Citește și: Cum să creezi conținut viral care să cucerească generația Y