Cel mai mare obstacol pentru un lider: să țină angajații motivați – interviu cu Bogdan Badea, Managing Director Accace

Bogdan Badea, Managing Director Accace

Un lider adevărat trebuie să fie capabil să ajute oamenii să-și dezvolte competențele astfel încât, pe viitor, să poată funcționa autonom și să creeze un mediu de lucru în care fiecare angajat să se simtă implicat. Astfel, cel mai mare obstacol cu care se poate confrunta un lider este să-și păstreze angajații motivați, a declarat Bogdan Badea, Managing Director Accace, într-un interviu acordat Manager Express.

Cât despre păstrarea talentelor în cadrul companiei pe care o conduce, Bogdan Badea subliniază că Accace investește în dezvoltarea zonei de soft-skills și în competențele tehnice ale angajaților. Mai mult, angajații trebuie scoși din rutina pe care o implică locul de muncă, motiv pentru care Accace promovează trainingurile în arii care, aparent, nu au nicio legătură cu activitatea companiei.

Citește și CEO-ul Mozilla, Brendan Eich, şi-a dat demisia din cauza presiunilor. Află ce s-a descoperit despre el

1. Ați terminat facultatea în anul 2006 și, 7 ani mai târziu, în anul 2013, ați ajuns în funcția de Managing Director al companiei Accace. Cum ați reușit să aveți o ascensiune atât de rapidă?

Sunt doi factori majori care m-au ajutat să am o ascensiune rapidă:

Am avut norocul să lucrez cu manageri care nu țineau cont doar de vârstă și  de anii de experiență în muncă. În schimb, aceștia au ales să se bazeze pe potențialul persoanelor din echipă, precum și pe flexibilitatea / adaptabilitatea acestora în asumarea diferitelor roluri în funcție de situațiile neprevăzute. Un exemplu foarte bun ar fi Eric Kish, care a promovat foarte mulți tineri atât în Smartree, fosta mea companie care era deținută de acesta, dar mai ales în Rompetrol, unde avea o funcție executivă.

Citește și Un fost tenismen a ajuns CEO la Watches of Switzerland cu ajutorul unui astronaut

Pe lângă zona de corporații, am fost implicat și în antreprenoriat, ceea ce cred că m-a ajutat să-mi dezvolt anumite competențe care lipsesc în mediul corporativ, cum ar fi abordarea „outside-the-box” și capacitatea de a te descura în orice situație, cu resurse și know-how limitate.

2. Ați terminat facultatea de Cibernetică din cadrul Academiei de Studii Economice din București și aveți două masterate – unul în domeniul Finanțelor Corporative și Bursei de Valori și unul în Comunicare Corporativă și Relații Publice. Ce studii le recomandați celor care vor să dețină funcții executive?

După cum și studiile au scos la iveală, absolvirea unei facultăți cu un anumit profil nu garantează că vei continua pe această zonă, de aceea vedem foarte mulți ingineri, arhitecți și oameni cu alte specializări care conduc business-uri din alte domenii total diferite de specializarea de bază.

Din păcate, zona educațională din România dezvoltă numai competențe tehnice și lipsește dezvoltarea competențelor antreprenoriale și de leadership, care trebuie astfel dezvoltate prin auto-educare sau prin expunerea către mediul de business.

3. Înainte să vă alăturați echipei Accace, ați fost angajat la Procter & Gamble și la Smartree România. Cum v-au ajutat funcțiile deținute în aceste companii în ascensiunea către ce mai importantă poziție din cadrul unei companii?

În P&G, deși timpul petrecut a fost destul de scurt, am învățat ce înseamnă o multinațională foarte bine pusă la punct, cu procese și sisteme clare, unde fiecare își știa rolul și activitățile în care trebuia să fie implicat și, cel mai important, cu o cultură organizațională impresionantă.

Citește și Implicarea managementului atrage implicarea tuturor angajaţilor

În Smartree am găsit un mediu antreprenorial mult mai dinamic și cu accent pe inovație, în care m-am regăsit deoarece soluțiile erau mult mai rapid implementate și fiecare simțea că poate aduce o contribuție la dezvoltarea companiei.

4. În cadrul Accace, înainte să fiți ales Managing Director, ați deținut funcția de Business Development Manager, perioadă în care v-ați implicat și în dezvoltarea strategiei de marketing și PR. Cum ați promovat brandul Accace pe piața locală și ce strategie ați folosit?

Planul a fost clar orientat pe creșterea „brand awarness-ului” în piață, deoarece Accace era prezentă din 2007 pe piața românească, avea clienți importanți, dar nu avea o poziționare clară și îi lipsea promovarea în zona de media. Am început să lucrăm cu o firmă de PR pentru a putea crește notorietatea brandului Accace, dar în același timp am implicat multe resurse interne pentru crearea de conținut original, de materiale folositoare pentru zona de business și, de asemenea, în organizarea unor seminarii targetate pe anumite industrii / publicuri țintă.

5. Ce calități credeți că trebuie să aibă un lider adevărat?

Să ajute oamenii să își dezvolte competențele astfel încât pe termen mediu și lung aceștia să poată funcționa autonom, atât dBogdan Badea, Managing Director Accacein punct de vedere operațional, cât și din punct de vedere strategic.

O altă calitate pe care un lider trebuie să o aibă este crearea unui mediu de lucru în care fiecare angajat să se simtă implicat, să poata propune soluții inovatoare și în care atitudinea pozitivă să fie cea care primează.

6. Care este cel mai mare obstacol cu care v-ați confruntat din funcția de Managing Director?

Cel mai mare obstacol este să țin motivați angajații într-un business în care activitățile recurente / monotone sunt preponderente și în care rutina poate interveni destul de des.

Citește și Topul joburilor cu cei mai mulţi psihopaţi: CEO şi avocat, pe primele locuri (Galerie foto)

7. Cât de dificil este să gestionați o întreagă echipă de oameni?

Nu poate fi ușor deoarece, deși suntem o echipă mică, vorbim de multe tipologii de oameni: contabili, avocați, consultanți fiscali, specialiști resurse umane, fiecare dintre ei având un anumit mod de gândire și acțiune, ceea ce presupune adaptarea modului de lucru pe fiecare categorie în parte, dar cel mai important găsirea acelor pârghii care să faciliteze lucrul în echipe formate din toți cei de mai sus.

8. Cât de mare este compania pe care o conduceți? Câți oameni sunt angajați la Accace?

Compania are în acest moment 21 de angajati și planurile sunt să creștem până la 30 până la finalul anului, iar din punct de vedere al cifrei de afaceri, în 2013 am depășit pragul de 1 mil. euro venituri, cu o creștere de 30% față de 2012.

9. Cum faceți față situațiilor de criză?

Mediul antreprenorial m-a învățat să privesc situațiile de criză ca pe o motivare suplimentară în găsirea soluțiilor inovatoare pentru rezolvarea acestora, și mai ales la găsirea unor soluții care pot dezvolta business-ul sau la stabilizarea acestuia astfel încât pe viitor să prevenim o criză similară.

Citește și TOP 5 – Care sunt cei mai buni lideri ai lumii

10. Cum reușiți să luați cele mai bune decizii? Ce strategie aveți?

Plecând de la scopul pe care îl am, acela de a dezvolta business-ul Accace din trei mari perspective: oameni, cifră de afaceri și notorietate, deciziile pe care le iau vor lua în considerare aceste aspecte, respectiv voi analiza impactul pe care aceste decizii le vor avea atât asupra colegilor implicați, asupra cifrelor la nivel de companie, dar fără a neglija mesajul pe care îl trimitem către piață prin deciziile noastre, atât pe cale formală, dar și din medii informale.

11. Cum păstrați oamenii talentați în companie?

Încercăm să creăm în Accace o echipă unită și motivată, de aceea investim atât în dezvoltarea competențelor tehnice cât și in dezvoltarea zonei de soft-skills de care avem nevoie pentru consolidarea echipei.

De asemenea, căutăm mereu să îi implicăm în proiecte care să îi scoată din zona de rutină. Un exemplu sunt trainingurile în arii care aparent nu au nicio legătură cu activitatea Accace, dar au un impact major asupra oamenilor care simt nevoia să se rupă de rutina domeniului de activitate prestat: tehnici de actorie, de improvizație sau partea de branding personal.