Menținerea angajaților implicați, cel mai greu lucru pentru funcția de HR

Menținerea angajaților implicați, cel mai greu lucru pentru funcția de HR

Schimbările accelerate din mediul de business au adus multiple provocări pentru managementul resursei umane şi pentru performanţa companiilor. Progresul tehnologic şi apariţia generaţiei nativilor digitali în piaţa muncii au condus la reconfigurarea practicilor de business şi înnoirea mentalităţilor. Digitalizarea activităţilor şi eficientizarea proceselor sunt importante pentru avantajul competitiv al companiilor. Numai că implementarea de sisteme informatice este ineficientă dacă nu aduce cu sine şi instalarea unor noi softuri mentale la nivelul organizaţiilor.

Crescuţi în era Internetului, nativii digitali şi-au exersat aptitutidini care îi fac relevanţi pentru noua economie. O economie bazată pe sharing, pe cunoaştere şi care, influenţată de contribuţia lor, cunoaşte multiple declinări: gig economy, freelancing economy, social economy, circular economy. Sunt tot mai doriţi de către angajatori şi tot mai puţin disponibili să joace după reguli impuse.

Conştienţi de potenţialul lor şi liberi de prejudecăţile afilierii la companii existente aceştia decid de multe ori să pornească start-up-uri sau să fie freelanceri. Când totuşi aleg să-şi facă un început de drum în companii, nativii digitali se ghidează după responsabilitatea socială şi valorile pe care compania vizată le comunică. Raportarea lor la autoritate nu este în linie cu norma. Dorinţa lor de promovare rapidă este foarte mare. În aceste condiţii devine tot mai provocator pentru companii să-şi menţină angajaţii implicaţi.

Ca să nu fie doar încă un set de presupoziţii referitoare la situaţia din companii, în septembrie 2016 am participat la realizarea studiului Provocările unui Manager de HR în România. Ceea ce urmează sunt concluzii desprinse din analiza răspunsurilor la chestionarul format din 20 de întrebări. Rezultatele acestui studiu au la bază cele 197 de răspunsuri primite de la directori de HR, manageri şi specialişti de HR, dar şi de la executivi de top din firme româneşti şi străine.

Potrivit rezultatelor studiului, cele mai importante 5 provocări strategice din zona de HR ale companiilor (pe o scară de la 1 – deloc important la 5 – foarte important) sunt:

  1. Menţinerea unui nivel ridicat de implicare al angajaţilor – scor 4,49
  2. Retenţia angajaţilor cu nivel ridicat şi a celor cu performanţe deosebite – scor 4,39
  3. Asigurarea competenţelor de conducere care să ajute organizaţia să răspundă la noile cerinţe de business şi la ritmul rapid al schimbărilor – scor 4,28
  4. Crearea unei culturi organizaţionale (valori, credinţe, comportamente) care să dea un avantaj competitiv companiei – scor 4,17
  5. Crearea şi menţinerea unui mediu de învăţare care răspunde rapid nevoilor de dezvoltare ale angajaţilor, prin folosirea tehnologiei – scor 4,02.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •