Și managerii greșesc câteodată, nu-i așa?

Si managerii gresesc cateodata, nu-i asa?

Toți facem greșeli. I se poate întâmpla chiar și șefului cel mare. Dar nu orice manager este gata să admită că a greșit, mai ales dacă este criticat direct. Poți evita conflictul, dacă păstrezi tăcerea. Devine o chestiune de profesionalism să critici, numai că rezultatul muncii tale depinde de abilitățile de a-ți susține punctul de vedere. Trebuie să poți argumenta faptul că sugestiile tale sunt constructive.

Ce trebuie să facă angajatul?

Nu există o rețetă universală care să te învețe cum să îți convingi șeful că nu are dreptate. Cei de la blog.trud.com enumeră principiile generale, dar menționează că ele trebuie puse în aplicare în cazuri concrete, în funcție de situație, de caracterul șefului și relației tale cu el.

  • Nu critica șeful în public. Dacă îți vei exprima nemulțumirile în prezența altor colegi, el va fi mai preocupat să își mențină autoritatea, decât să asculte argumentele tale. Întotdeauna, subiectele controversate trebuie discutate în particular.
  • Așteaptă o situație favorabilă. Imaginează-ți că cineva te critică exact atunci când ai o durere de cap sau ai avut un conflict cu o persoană apropiată. Nimeni nu a exclus factorul emoțional din relațiile de serviciu. Așadar, mergi în biroul șefului și verifică terenul. Alege momentul când este într-o bună stare fizică și de spirit.
  • Pregătește argumente solide. Punctul tău de vedere ar trebui să fie susținut de cifre convingătoare și exemple concrete. Este de preferat ca argumentul tău să fie prezentat clar și concis: tabelele, diagramele, schemele te vor ajuta.
  • Menține imparțialitatea. Nu uita că lucrezi în calitate de expert, la atingerea obiectivelor companiei. Vocea propriilor ambiții trebuie redusă.
  • Nu pune la îndoială competența șefului. Nu vor fi tolerate expresii de genul „Cauzele problemelor pot fi observate cu ochiul liber“, „De ce până acum nimeni nu și-a dat seama că problema poate fi rezolvată în acest mod?” și altele, pe același ton. Indiferent de greșelile pe care managerul nu le-a observat, autoritatea sa nu poate fi contestată.
  • Fă apel la interesele companiei sau la interesele departamentului. Explică de ce propunerile tale au șanse mari să genereze succesul departamentului, despre care se va afla și în celelalte structuri ale organizației. Dacă argumentele raționale nu sunt eficiente, fă recurs la ambițiile personale ale șefului.
  • Înconjoară subiectul. Lasă-l pe șef să se simtă un mentor înțelept. Nu îți impui punctul de vedere – ceri sfaturi, concretizezi și clarifici. Lasă-l să rămână cu impresia că el este cel care a ajuns la aceste concluzii, prin propriile sale reflecții. Din păcate, este posibil să nu ți se acorde meritele pentru succes. Totuși, ți se poate deschide o altă perspectivă, având în vedere că vei fi înscris în categoria angajaților de valoare.
  • La sfârșitul conversației, indiferent de rezultat, mulțumește șefului pentru timpul acordat și pentru că ți-a ascultat opiniile.

Ce spune managerul?

Ajungând în poziția de lider, persoana respectivă ajunge să coordoneze mai mulți oameni. Dar se mai întâmplă să facă și greșeli. Cum trebuie să fie aceste greșeli deconstruite și cum poate un manager să-i încurajeze pe ceilalți să ajungă la o relație constructivă cu el, în loc să își confunde poziția cu șeful absolut?

Cu un răspuns detaliat vine Alexandra Olteanu, fondatoare ”All to Know”, companie de consultanță și training în afaceri. În primul rând, ea spune că nu crede în șeful absolut și că a lucrat împreună cu oamenii săi.

Cred că am câștigat autoritate prin ceea ce am învățat și nu prin felul în care m-am poziționat. Da, am greșit, dar cred că cel mai frumos lucru pe care îl poți face când ești manager și greșești este să recunoști și să înveți din greșeli. Pentru mine, orientarea spre soluție este esențială.

Ea recunoaște că nu avea experiență în zonele pe care le-a preluat, ca manager. În schimb, a cerut echipei să o învețe, iar ea, la rândul său, le-a apreciat întotdeauna experiența și a învățat împreună cu ei.

Deși la un moment dat am ajuns să știu mai mult, pentru că am tot acumulat și aveam acces la informație diferită, eu am învățat cu oamenii mei, am învățat de la oamenii mei și am învățat pe oamenii mei.

Olteanu admite că șansa de eroare există, dar crede că este corect ca și managerul să-și recunoască erorile. În opinia sa, trebuie să existe un management al consecințelor, când are sens. Însă, nu trebuie să plătești greșeala doar pentru că există. Eroarea poate să fie constructivă, iar dialogul poate să ajute la soluționarea acesteia și la îmbunătățire. În aceste situații, este foarte important dialogul și un feedback sincer, real.

Așadar, abilitatea de a-ți apăra punctul de vedere este la fel de importantă în obținerea succesului profesional ca și cunoștințele, aptitudinile și experiența. Dacă tu consideri că ai dreptate, fă tot posibilul să-ți realizezi convingerile. În același timp, dă dovadă de răbdare și respect sincer pentru interlocutor, iar eforturile îți vor fi răsplătite.