De doi lei angajament

Angajamentul oamenilor este praf peste tot în lume. În toate industriile, profesiile și pe toate treptele ierarhice. Condițiile economice, șefii nepricepuți, lipsa de orizont, birocrația stufoasă, condițiile de lucru, cultura îndoielnică, blazarea, rutina îi fac pe cei mai talentați dintre noi să-și ia sacul la spinare și să se mute dintr-un job în altul, cu speranța că dincolo le va fi mai bine.

Devine complicat pentru conducătorii de organizații să atragă talentele de care au nevoie și să-și păstreze motivați angajații-cheie mai vechi. Liderii care au abilitatea de a vedea unde se intersectează interesele specialiștilor de top cu cele ale companiei și o valorifică la maxim sunt neprețuiți. Ei câștigă războiul cu competiția pentru că-și conving oamenii să dea tot ce pot, să învețe mereu, să se adapteze eficient condițiilor vitrege, să-și revină rapid după lovituri, pentru că așa cred că e bine, nu pentru că primesc ocazional 100 de lei în plus.

Vocea angajatului care cere flexibilitate, transparență, resurse, respectarea valorilor, standarde corecte de evaluare, oportunități clare de dezvoltare nu mai poate fi ignorată sau amuțită, nici de măcar de către fanaticii controlului absolut.

Brandul de angajator s-a format, există, produce efecte. Nu contează că te-ai ocupat de el sau l-ai lăsat să crească precum o buruiană. Prin urmare, înainte să te plângi că nu găsești talentele de care ai nevoie, indiferent cât de adânc ai băga mâna-n buzunar, vezi care dintre scheletele ce-ți atârnă în dulap îţi afectează reputația de angajator, apoi străduiește-te să dregi busuiocul, dacă se mai poate.

Când vrei să atragi angajați de calitate nu-i de ajuns să dai un pachet de beneficii bine dezvoltat, peste media pieței. Îți mai trebuie o cultură sănătoasă, un sistem care încurajează performanța, un leadership de excepție.

Iată ce merită să iei în calcul dacă vrei să creezi condițiile necesare construirii și păstrării unei echipe de excepție.

Reputația de angajator care este influențată de calitatea mediului de lucru, de securitatea jobului, de bonitatea financiară a firmei, de profilul moral și profesional al conducătorilor. Tehnologiile învechite, procesele perimate, sistemele informatice inepte, departamentele de suport care au o putere exagerată, dar nu pricep cu ce se mănâncă businessul, pot să strice foarte tare.

Un sistem care încurajează performanța presupune obiective clare, evaluarea justă a contribuțiilor individuale și de echipă, management coerent, inițiative de dezvoltare personală și profesională venite la timp, recunoașterea și recompensarea corectă a meritelor.

Leadershipul de excepție înseamnă viziune, alinierea culturii cu strategia, comunicarea clară, transparentă şi în timp real, consecvență în interpretarea și aplicarea valorilor, reacții imediate la deviațiile de atitudine sau de comportament.

Presupunând că stai măcar acceptabil la capitolele deja discutate, este timpul să treci la inițiativele care-ți vor aduce plusul de angajament necesar atingerii unor rezultate excepționale, respectiv la:

  • segmentarea cât mai precisă a grupurilor de angajați cu nevoi și interese comune; e util să știi cu cine stai de vorbă pentru că vrei să transmiți cel mai eficient mesaj, adaptat nevoilor publicului cu care vorbești; nu există o soluție miraculoasă pentru toate populațiile de specialiști; pe surioarele medicale le motivează ceva, iar pe doctori altceva;
  • îmbunătățirea relațiilor cu oamenii astfel încât să-i cunoști cât mai bine, să le înțelegi preocupările, dorințele, îngrijorările; cere-le cât mai des părerea, explică-le clar conjunctura, perspectivele, viziunea, felul în care le vor influența viața și cariera proiectele în care te aștepți să se implice;
  • construirea mesajelor dedicate fiecărui segment de public în parte, pentru că există argumente specifice care trebuie povestite pe larg; un grup de IT-iști va căuta să se asigure că există inițiative care-i păstrează relevanți din punct de vedere profesional, că au destule oportunități de carieră sau că lucrează într-o companie recunoscută de domeniul lor; inginerii, în schimb, vor fi mai interesați de pachetul de beneficii, calitatea proceselor de lucru sau șansele de promovare.

În fiecare industrie, profesie și la orice nivel ierarhic sunt angajați care-și iubesc jobul necondiționat, dau tot pentru că le place să reușească și se implică în ceea ce fac. Ei au nevoie doar de suficientă libertate de acțiune ca să-și asume responsabilitatea temelor pe care le execută, oferită de un șef care știe să-i asculte și să-i respecte.

Acolo unde există angajament, lucrurile merg bine sau excepțional. Oamenii vor să facă treabă bună, să colaboreze eficient, să demonstreze că aduc valoare, dacă știi să le arăți drumul și să le explici motivele pentru care merită să te urmeze. Așa cum o reducere de preț, oricât de dramatică, nu-ți aduce clienți loiali, nici bonusurile generoase nu produc angajați dispuși să fie trup și suflet pentru companie sau să-și asume responsabilități.

Întâlnesc prea des șefi care cred, precum Ceaușescu la scara elicopterului, că mai dai doi lei și-ți mai procuri niște angajament. Le doresc să se trezească cât mai rapid la realitate și să umble la butoanele corecte înainte ca istoria să le penalizeze usturător naivitatea.

(Foto: UC Davis College of Engineering, www.flickr.com)

De acealaşi autor: Performanța fără feedback este o iluzieCine îmi conduce corabia?Nu e simplu delocNici în car, nici în căruță

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook