Articol de: Patricia Andrei - Senior Career Counselor, Viitorul Meu
Acum mai bine de 2700 de ani, primul dirijor cunoscut din istorie, Pherekydes din Patrae, reușea să conducă un grup de muziceni astfel încât să „înceapă cu toții în același timp” și „să rămână împreună”, prin deplasarea unui “băț de aur, în sus și în jos, cu mișcări egale”.
În lumea de business, putem să ne gândim la dirijor ca fiind echivalentul muzical al managerului unei echipe.
Cum poate un manager să conducă un grup de oameni pentru a “începe cu toții în același timp și a rămâne împreună”… adică pentru a fi o echipă puternică?
Care ar fi bagheta lui aur?
Un manager bun, asemenea unui dirijor, trebuie să ajungă să se poată conecta la energia oamenilor și a echipei, să sesizeze firele din care se țese interacțiunea de grup, să simtă când e nevoie să schimbe ritmul, să știe cum să facă trecerea de la “andante” la “allegro” sau chiar “allegrissimo”, alternând și adaptând intensitatea ritmului la nevoile și potențialul fiecărui om…
Cel mai important liant este comunicarea, căci ea adresează două dimensiuni esențiale: nevoia oamenilor de a fi văzuți (efort, rezultate, impact) și nevoia oamenilor de a se simți conectați (empatie, suport, încurajare).
Comunicarea devine un ingredient esențial în realitatea actuală, un context fără precedent căruia echipa trebuie să îi facă față printr-un efort de adaptare conștient și continuu.
Fiecare membru al echipei este provocat și trăiește diferit această perioadă. Starea emoțională a oamenilor se schimbă de la o zi la alta: pentru unii e dificil să lucreze de acasă, pentru alții e motivant, unii resimt puternic negativ izolarea socială, alții se bucură de un mai bun echilibru în viața personală, unii se luptă cu stresul sau anxietatea, în timp ce alții se bucură să învețe lucruri noi etc.
În această realitate, devine esențial ca managerul să cunoască și să încerce să se conecteze la realitatea fiecărui om din echipă, pentru ca apoi să “dirijeze” cu îndemânare și să facă echipa să performeze.