Articol de: Cosmin Pătlăgeanu, Marketing Manager, Luxoft România
Cred că interesul pentru a te specializa sau poziţiona ca generalist depinde foarte mult de etapa din carieră în care te afli. La început de drum, tendinţa este să acumulezi cât mai mult, să acoperi cât mai mult. De altfel, este o situaţie similară cu cea academică. Pe măsură ce treci de liceu, facultate, master etc., începi să te concentrezi pe o zonă tot mai restrânsă. Dar, ca să ajungi acolo, trebuie să ai o viziune de ansamblu.
Pe de altă parte, contează foarte mult domeniul. Sunt zone – una dintre ele fiind marketingul – unde este vital să fii la curent cu tehnologiile, unde nu te poţi nişa pe o singură latură, pentru că ai de acoperit o plajă foarte largă de activităţi. Poate că în zona tehnică are mai mult sens să te concentrezi pe o arie foarte îngustă, dar şi acolo poate exista riscul ca aceasta să fie depăşită moral foarte repede.
Probabil că în cercetare este cel mai bine să te concentrezi pe o zonă cât mai restrânsă. Însă înclin să cred că, pentru a-ţi face cu succes jobul, ai nevoie de un mix optim, care să conţină, evident, bagajul de cunoştinţe de specialitate şi o experienţă relevantă. Pe lângă acestea însă, ai nevoie să înţelegi ce înseamnă diferenţele culturale, să cunoşti limbi străine şi să ai valenţe de comunicator.
În momentul de faţă, managerul ideal are un profil total diferit de cel de acum cinci-zece ani, e diferit în România faţă de cel din SUA, şi e normal să fie aşa. Obiectivele sunt diferite: dacă în perioadele de boom ai nevoie de new business, să creşti compania, să diversifici oferta, în perioada de criză, prioritatea este să supravieţuieşti, să reduci costurile, să păstrezi oamenii valoroşi.