În analiza riscului, este esenţial modelul cauză-efect

fara risc, nu exista castig

În general, în industria de distribuţie IT, riscul este generat de mai mulţi factori: fie legaţi de consumatorul final al produsului comercializat, fie de imposibilitatea revânzătorilor specializaţi de a-şi susţine businessul propriu.

Consumatorul final, al cărui comportament este tradus de multe ori ca unul de masă, influenţează succesul unui business prin adoptarea sau respingerea unor produse sau categorii de produse. Totodată, în special în faza de adopţie, stimulată, desigur, de instrumente de marketing, PR şi advertising, grupul consumator poate cauza stagnarea altor produse care deja sunt disponibile în oferta şi stocul unui revânzător. Motorul acestui argument este mai ales concurenţa dintre producătorii de acelaşi profil. De cele mai multe ori, un produs nou, cu o rată de succes mare, cauzează „moartea” unui produs matur, deja existent în piaţă. Acesta este întotdeauna un risc.

Legat de revânzători, de multe ori, aceştia nu îşi pot susţine business-ul, în special din perspectivă financiară. Ciclurile de plată sunt mari, întârzierile cauzând blocaje. În situaţia în care nu se realizează un flux constant de bani, orice afacere are de suferit.

Identificarea riscurilor este misiunea antreprenorilor şi a managerilor. Un antreprenor cu bune aptitudini manageriale va avea mereu un atu în identificarea riscurilor. De ce? Pentru că, dacă riscul este înţeles din ziua întâi a unei afaceri, se construiesc mecanisme de evitare a cauzei, nu de tratare a unui efect.

Dacă vorbim despre riscul calculat, acesta se presupune identificat, înţeles şi asumat. De multe ori, el se regăseşte într-o analiză SWOT bine realizată şi este un instrument pe care orice manager trebuie să îl cunoască.

Din punctul meu de vedere, nivelul unui risc este dictat de dimensiunile efectelor. Dacă, într-adevăr, consecinţele unui fapt riscant sunt mari, atunci riscul este de nivel mare. Întotdeauna, în analiza riscului, este esenţial modelul cauză-efect.

Evident, eu prefer prevenirea riscurilor. Există două beneficii clare ale acestei strategii: eliminarea riscului sau a factorilor riscanţi şi cunoaşterea mai bună a organizaţiei. Această cunoaştere este facilitată de etapa de pre-analiză a riscului.

La nivelul întregii economii româneşti, sunt riscante influenţa politicului inclusiv asupra mediului privat şi legătura ombilicală cu spaţiul de afaceri european, în măsura în care România este o piaţă de desfacere extrem de cameleonică şi influenţată de economia ţărilor din jur. Totodată, lipsa culturii manageriale la nivelul multor antreprenori reprezintă un risc pentru mediul economic.

Personal, consider că, fără risc, nu există câştig, însă prefer să dau câştigului o dimensiune corectă, realistă şi pe termen lung. Un câştig imediat poate însemna un risc mare, cu potenţial de transformare în pierdere pe termen mediu sau lung.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •