Merită să-mi simplific existenţa?

Strategie: Merită să-mi simplific existenţa?

Răspund mereu la fel la această întrebare: definirea strategiei îţi va arăta cum să aloci resursele, oamenii din organizaţia ta vor conştientiza ce e important în luarea deciziilor zilnice, vei avea o identitate organizaţională coerentă, vei construi coloana vertebrală a culturii organizaţionale şi vei stabili obiectivele strategice din care derivă toate celelalte, care vor stimula performanţa.

Strategia şi deciziile

Strategia ghidează deciziile zilnice şi proiectează felul în care organizaţia îşi alocă resursele pentru a implementa cu succes viziunea echipei de top.

O strategie care vizează dezvoltarea şi lansarea de produse noi mă va face să-mi aloc complet diferit resursele faţă de o strategie a cărei direcţie principală este vânzarea produselor existente pe pieţe noi. În primul caz, departamentul de cercetare-dezvoltare este principalul motor pentru atingerea scopului, iar în al doilea caz poate să nici nu existe.

O strategie (aş spune, nerecomandabilă) potrivit căreia pui pe piaţă cele mai ieftine produse va ghida deciziile organizaţiei într-un mod complet diferit faţă de o strategie al cărei focus este satisfacţia clienţilor. În cazul în care mă interesează doar să fiu cel mai ieftin, procese care îmi dau informaţii despre gradul de satisfacţie sau care îmi generează soluţii pentru îmbunătăţirea percepţiei clienţilor, esenţiale în cazul concentrării pe satisfacţia clientului, vor lipsi complet sau vor fi simpliste.

La fel, nevoile de recrutare şi dezvoltare şi costurile aferente lor vor diferi ca de la cer la pământ dacă vreau satisfacţia clientului sau doar să ofer cele mai ieftine produse.

Aş sublinia faptul că definirea strategiei nu face decât să ghideze deciziile zilnice şi de alocare a resurselor, nu le şi ia. Cu cât organizaţia este mai complexă, ca funcţiuni şi ca număr al nivelurilor de decizie, cu atât este mai costisitoare lipsa completă de ghidare sau lipsa de înţelegere comună a direcţiei organizaţiei, lungindu-se semnificativ drumul către rezultatele dorite.În aceeaşi ordine de idei, organizaţiile (şi am întâlnit multe!) care săptămâna asta au ca focus satisfacerea clienţilor cu orice preţ, săptămâna viitoare pun accent pe profit, iar în a treia săptămână vor dezvoltare regională, lucrând cu sârguinţă la propriul insucces.

Strategia şi identitatea organizaţiei

Consistenţa identităţii şi felul în care o comunic sunt esenţiale pentru percepţia pieţei, angajaţilor şi comunităţii. Nu este suficient să afirm că organizaţia mea se ocupă de cuie, ca să am rezultate. Toţi cei cu care interacţionez ar trebui să poată înţelege dacă proiectez, produc, ambalez sau marketez cuie ori le fac pe toate odată.

Dacă nu înţeleg sau nu conştientizez identitatea organizaţiei pe care o conduc, nu voi putea găsi şi dezvolta un avantaj competitiv care să mă ajute să câştig.

În condiţiile în care piaţa nu-mi întelege identitatea organizaţională, fie nu va lucra deloc cu mine, fie va derula bugete mult mai mici decât aş putea obţine în cazul coerenţei identitare.

Totodată, eficacitatea angajaţilor care nu înţeleg identitatea organizaţiei în care lucrează va fi îndoielnică, iar integrarea culturală se va transforma într-o luptă fără sfârşit şi fără rezultat.

Revenind la exemplul nostru, am întâlnit atât organizaţii care credeau că produc, dar de fapt distribuiau cuie, cât şi organizaţii care credeau că proiectează cuie, dar care de fapt ofereau servicii integrate în domeniu. Oricât ar părea de paradoxal, există şi organizaţii care cred că vând cuie şi, în realitate, vând fie know how despre cum se bat cuiele, fie ciocanul.

Strategie şi obiective strategice

Strategia determină cultura, pentru că stabileşte principiile călăuzitoare ale organizaţiei din care derivă regulile, practicile, normele şi ritualurile prin care se face treaba şi se obţin sau nu rezultatele. O strategie care se concentrează pe obţinerea satisfacţiei clienţilor va genera în mod obligatoriu o cultură orientată spre consumator sau nu va putea fi implementată cu succes.

Aşteptările, obiectivele şi ţintele strategice ale organizaţiei nu ar trebui să vină din ce ai făcut tu sau alţii în trecut, nici măcar din ceea ce ai putea face. Ele ar trebui să decurgă din ce îşi doresc clienţii tăi. Vei identifica obiective strategice în zonele în care vor fi motoarele succesului tău viitor, iar atingerea lor îţi va confirma că ai ales drumul corect.

În concluzie, definirea strategiei simplifică viaţa şi drumul către rezultat ale echipei de top.

Merită, nu-i aşa?

Calin Cavaleru

Călin Cavaleru, Managing Partner, HTDI Consult

Călin este autor, speaker și consultant. Activează în business-ul privat încă din 1991. Simplifică viața conducătorilor de echipe și companii prin tehnici de gândire rațională. Fiind specialist în optimizarea funcționării organizației, își ghidează clienții spre cele mai simple, ieftine și durabile soluții. Călin a lucrat pentru companii din media, producție, banking, asigurări, auto, retail, oil&gas, IT&C, FMCG și producție publicitară, ca trainer pentru echipele de conducere, mentor sau coordonator de proiect.

instagram linkedin twitter google-plus facebook