Scopul susține mijloacele, în afacerile bazate pe valori

Logo PKF Finconta - v11.2016

Astăzi, totul se întâmplă în rețea. Interconexiunile dintre nodurile acesteia cresc exponențial spre beneficiul fiecăruia dintre cei care o alcătuiesc. Companiile interesate doar să-și mulțumească acționarii ratează oportunitatea conectării la rețea. Acționarii sunt doar un nod; rețeaua este alcătuită și din angajați, consumatori, furnizori, mediu și întreaga comunitate. Prin urmare, compania trebuie să țină cont de aspirațiile tuturor factorilor interesați, dincolo de investitorii direcți.

Principiul că pentru o companie interesele proprii ar trebui să depășească obiectivul imediat al profitului, în beneficiul unui scop mai înalt, este foarte dezbătut. După depășirea fazei de definire a scopului ca aspirație care să inspire și să cheme la acțiune, companiile intră în etapa de definire a acestuia în funcție de o concepție mai largă.

Aceasta este centrată pe om, iar compania devine social-angajată scopului, care urmărește să creeze valoare pentru mai multe părți interesate. Deoarece multe organizații caută să-și identifice valorile și scopul, pentru limpezirea temei, propun următoarele cinci puncte de analiză:

  1. încrederea – recuperarea încrederii în valorile corporative a tuturor factorilor interesați este o misiune destul de dificilă; propagarea efectelor marilor scandaluri au lovit puternic în această monedă de referință pentru orice interacțiune umană; tinerele generații cred tot mai puțin în buna intenție și în valorile care stau la baza deciziilor managementului, în orice caz mult mai puțin decât generațiile anterioare; în percepția acestei noi generații, distribuția bunăstării și egalitatea de șanse sunt afectate de anumite decizii ale celor care sunt tutelarii unei lumi depășite;
  • sustenabilitatea – schimbările climatice sunt în prezent pe agenda socială și au adus companiile sub controlul public și de reglementare cu privire la impactul lor asupra mediului; presiunea publică forțează managementul acestora să reevalueze modul în care produc, consumă și furnizează bunuri și servicii în funcție de criterii sociale și ecologice;