Articol de: Alexandra Cernian – Lector universitar, Facultatea de Automatică și Calculatoare
Cel mai important lucru pe care managerii și liderii îl fac într-o organizație este acela de a angaja oamenii potriviți pentru job-ul potrivit. La momentul actual, procesul de recrutare a devenit unul foarte dinamic și este într-o continuă schimbare. În afară de găsirea și evaluarea candidaților, companiile trebuie să se diferențieze între ele prin propriul brand, experiența candidaților și procesul de management al relației cu candidații. În 2017, găsirea angajaților potriviți și managementul talentelor va depinde de capacitatea recrutorului de a-și automatiza inteligent fluxul de lucru.
Ce KPI urmărim în procesul de recrutare?
Conform datelor furnizate de către LinkedIn, cele mai importante KPI-uri utilizate în recrutare sunt:
- calitatea angajărilor este principala prioritate pentru 60% dintre liderii în recrutare;
- timpul de recrutare este prioritatea principală pentru 28% dintre liderii în recrutare.
Experții din industrie consideră că automatizarea recrutării va completa și va îmbunătăți abilitățile recrutorilor umani, reducând timpul de selecție și optimizând baza de selecție a candidaților.
Inteligența Artificială și automatizarea procesului de recrutare
Integrarea componentelor de Inteligență Artificială și Machine Learning în automatizarea procesului de recrutare aduce beneficii în trei direcții majore:
- Analiza automată a CV-urilor prin componente de Inteligență Artificială și Machine Learning, care reduce timpul de angajare prin eliminarea timpului de prelucrare manuală a candidaturilor (realizată de către recrutori). Prelucrarea manuală a CV-urilor este, în prezent, activitatea care consumă cel mai mult timp, un specialist în recrutare petrecând în medie 23 de ore pentru o singură angajare. Iar 88% dintre CV-urile primite pentru un anunț nu sunt calificate pentru job-ul respectiv. Scopul unei aplicații bazate de componente de Inteligență Artificială este să găsească automat candidații cei mai potriviți în funcție de specificațiile fiecărei poziții, oferind astfel un important suport decizional recrutorilor. În plus, el poate învăța din deciziile recutorilor, astfel încât, în timp, să își perfecționeze componenta de recomandări.
- Utilizarea de chatbots pentru a face o pre-calificare a candidaților, sporind astfel experiența candidatului și oferind feedback continuu, în timp real. Un studiu CareerBuilder arată că 67% dintre candidați își formează o părere pozitivă despre o companie dacă primesc constant update-uri în timpul procesului de recrutare. Automatizarea recrutării sub formă de chatbots permite recrutorilor umani să furnizeze aceste actualizări în timp real, prin întrebări preliminare de calificare legate de cerințele postului și prin furnizarea de feedback și sugestii pentru următorul pas.
- Interviuri automate care oferă feedback și suport prin analizarea cuvintelor, modelelor de vorbire și a expresiilor faciale ale candidaților.
Concluzie
În contextul digitalizării actuale, este evident că rolul recrutorilor se va schimba prin adoptarea la scară din ce în ce mai largă a soluțiilor de automatizare a procesului de căutare și selecție a candidaților. Potrivit studiului „Tendințe și provocări în HR”, realizat în 2016 de către Valoria, cea mai importantă provocare strategică din HR a companiilor este menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților, dar ea se află abia pe locul trei ca nivel de pregătire al companiilor pentru a face față la această provocare. O diferență încă și mai mare găsim la provocarea aflată pe locul doi în topul importanței – retenția angajaților cu potențial ridicat – care este pe locul șase în clasamentul nivelului de pregătire.
Specialiștii din domeniu sunt, însă, de părere că automatizarea proceselor de lucru din HR le va permite recrutorilor și celor care activează în domeniul resurselor umane să se concentreze mai mult pe strategia de recrutare și pe planificarea proceselor implicate în acest demers, precum și pe menținerea unui nivel ridicat de implicare a angajaților.
Alexandra Cernian este Doctor în Ingineria Sistemelor și Lector universitar la Facultatea de Automatică și Calculatoare (Universitatea Politehnică București) din 2007. Are experiență de predare și cercetare în domenii precum: data mining, inteligență artificială, software engineering, business intelligence. A participat ca expert în numeroase proiecte naționale și internaționale și a derulat activități de consultanță în formare și e-Learning în companii de top din industria de software din România. Ca trainer, are 10 ani de experiență în susținerea de cursuri în companii naționale și multinaționale și derulează programe de formare și consultanță în competențe funcționale. A colaborat cu peste 50 de companii, pentru care a susținut peste 350 sesiuni de training și consultanță.
Valoria Business Solutions este o companie de consultanță, training și coaching. Misiunea companiei este aceea de a transforma în valoare potențialul echipelor și organizațiilor. Competența, încrederea, inovația și pasiunea sunt valorile pe care le susțin prin ceea ce facem. Cred în oameni și în aspirația lor de împlinire personală și profesională și în dorința lor de a-și accelera potențialul.
(Foto credit: StockSnap, www.pixabaxy.com)