Articol de: Vera Iurcu
Este posibil să nu mai aibă nevoie de prezentare pentru cei din zona corporate și o să aflați, în continuare, de ce spun asta. Dar pentru că așa se cuvine în cazul afacerilor de succes, astăzi o să citiți povestea Bookster, așa cum am aflat-o și noi.
Acum cinci ani, Bogdan Georgescu organiza un incubator de afaceri, unde a apărut și conceptul unei biblioteci moderne. Printr-o conjunctură favorabilă, acestei inițiative i s-a alăturat și Alexandra Stroe. A urmat o perioadă de negocieri și pregătiri, pentru ca, în cele din urmă, în primăvara anului 2013, să fie lansat Bookster – prima bibliotecă pentru corporatiști.
Dar mai bine o lăsăm pe Alexandra Stroe, co-fondator Bookster, să vă povestească despre cum se „bookură” corporatiștii de lectură.
Ce este Bookster și cum funcționează?
Bookster este prima bibliotecă modernă pentru companii din România, care selectează cele mai bune cărți din lume și le livrează la biroul cititorilor, pe baza abonamentului oferit de către companie. Ideea afacerii este aceea de a oferi accesul nelimitat la peste 50.000 de cărți, articole, studii de caz și materiale video, de a asigura livrarea și returul la birou, precum și campaniile de încurajare a lecturii.
Serviciul a adunat până acum 37.000 de cititori și a devenit unul dintre cele mai apreciate beneficii în 320 de companii din România. Abonamentul se plătește doar pentru conturile active (aproximativ 30% din numărul total de angajați dintr-o companie). Prețul abonamentului lunar variază între 3 și 5 euro + TVA per cont activ, în funcție de numărul total de conturi active dintr-o companie.
De ce 2013 era momentul oportun pentru ca o afacere precum Bookster să apară și ce o face să existe în continuare?
Nu am ales noi anul în mod special. Ideea Bookster a apărut, de fapt, în 2012, într-un incubator de afaceri organizat de Bogdan – Novel Ventures. În 2012, eu am terminat un program de Master în Olanda, m-am întors în țară și am început să lucrez, împreună cu Bogdan, la planul de afaceri pentru o bibliotecă modernă. A durat un an până când am validat ideea prin discuții cu câteva companii, am construit prima variantă a platformei, am angajat primii oameni și am început să construim biblioteca. În primăvara lui 2013, deja livram primele cărți la sediile companiilor. Momentul a fost unul foarte bun pentru că tot în acea perioadă companiile din România au început să se preocupe din ce în ce mai mult de dezvoltarea angajaților, iar conceptul de “learning organization” prindea contur.
Ca Bookster să rămână un serviciu apreciat, încercăm să prioritizăm mereu nevoile cititorilor, să le oferim servicii excelente, să inovăm, să mergem proactiv către ei cu campanii de încurajare a lecturii și cu recomandări cât mai interesante. Așa cum spune și Jeff Bezos în ultima lui scrisoare către acționarii Amazon: ca să ai succes, trebuie să păstrezi mereu conceptul de “Ziua 1” în compania ta.
Bogdan Georgescu spunea că v-ați fi dorit să nu fiți singuri pe piață, ca să aveți de la cine învăța. Acum voi sunteți cei de la care pot învăța alții. Ce ar trebui să știe potențialii concurenți?
Pentru noi, Bookster rămâne o provocare mult mai mare decât ne imaginam la început. Suntem acum o echipă de aproape 40 de oameni și încercăm să eficientizăm cât mai mult procesele. Cred că nu poți face un “Bookster” fain dacă principalul obiectiv al business-ului este profitul. Bookster este în egală măsură despre oamenii din Bookster, despre grija față de abonați, despre misiunea socială a business-ului.
Ce citesc corporatișii? Există un profil general al corporatistului bookster?
Cei 37.000 de abonați Bookster sunt destul de diferiți – nu putem spune că există un profil al cititorului, însă, cu siguranță, trăsătura care îi unește este dorința de a se dezvolta personal și profesional prin lectură.
Din comunitatea Bookster fac parte tineri dornici să avanseze în carieră, profesioniști care cred în învățarea continuă, părinți preocupați de lecturile suplimentare ale copiilor lor sau oameni care investesc timp în hobby-urile lor, indiferent dacă este vorba despre gătit, fotografie, sau grădinărit.
Abonamentul lunar la Bookster vine și cu recomandări personalizate pentru fiecare abonat. Cum stabiliți profilul cititorului, pentru a ști ce să-i recomandați?
Recomandările personalizate sunt esențiale pentru decizia abonatului de a împrumuta și pentru a-l ajuta să își descopere zonele de interes. Punem la dispoziția abonaților peste 50.000 de materiale de dezvoltare profesională și personală, prin urmare încercăm să-i inspirăm în procesul de alegere a cărților și să potrivim oamenii cu cărțile potrivite. “Booksterii”, așa le spunem noi abonaților, pornesc de multe ori de la recomandările noastre și de la recenziile cărților atunci când își aleg lecturi noi.
În ultimii patru ani, de când lucrăm la platforma IT, am dezvoltat un algoritm de recomandare care încearcă să înţeleagă preferințele fiecărui abonat în parte, în funcție de istoricul său, de dorința sa de a citi un anumit material și de gradul de asemănare cu alți abonați. Algortimul ține cont și de alți factori, precum profilul angajatului, cât de populară este cartea și stocul de cărți existent la acel moment.