Veriga slabă din HR: rol, proces sau competență

Veriga slaba din HR: rol, proces sau competenta

„O problemă nu poate fi rezolvată cu aceeași gândire care a generat-o”, spunea Albert Einstein. Dar care este problema? Ce anume a condus la apariția atâtor provocări pentru funcția de HR? În acest moment, răspunsul la aceste întrebări nu este nici simplu, nici la îndemâna multor organizații, de la companii multinaționale la firme antreprenoriale. Se pot aduce justificări demografice, generaționale, de cultură organizațională sau de context economic și tehnologic. Adevărat, dar totuși fals. Sunt cel puțin trei surse ascunse de schimbare profundă în organizații care cer transformarea iminentă a funcției de HR.

  1. Agonia autoritarismului

Înaintea erei „dot-com”-urilor, rolurile erau bine definite, ierarhiile – betonate în prejudecăți de gen și senioritate, iar puterea organizației era centralizată în mâna câtorva oameni. A murit această paradigmă? Încă nu. Uneori, proaspăt-managerul din organizație are reflexul de a perpetua modelul șefului care l-a susținut la promovare. (Mai sunt multe alte exemple care pot fi date.)

Semnalul schimbării, însă, deși firav, are consistența titaniului. În mediul de business actual, cu o volatilitate din ce în ce mai mare, colaborarea aduce mai multe beneficii decât concurența. Iar oamenii care colaborează nu o fac pentru că au această cerință formulată de o autoritate. Se produce, astfel, o conturare diferită a identității profesionale individuale, cu impact asupra modului de raportare la organizație, ceea ce duce în agonie autoritarismul.

  1. Forța de la baza piramidei contează

Modelul piramidei din organizații este o rămășiță a structurilor militare. Transferat de la armată la armata de angajați, acest model are un dezavantaj major atunci când este cuplat cu accesul 24 / 7 la comunicare. Nimeni nu mai este în afara infosferei, iar informațiile zboară cu viteza luminii între colegi, departamente, organizații. Salariile sunt confidențiale, dar le găsești pe Glassdoor. Comunicările managementului sunt comentate pe Messenger. La fel și activitățile competiției. De la bonusuri și compensații, la acțiuni de CSR.

Cei fără de glas și fără de chip, altă dată, au acum puterea rețelelor de socializare de partea lor și nu ezită să o folosească. Cei de la baza piramidei nu mai sunt timizi. Ei își pot căuta “vocea” o vreme, dar apoi, prin accesul pe care îl au la canalele de comunicare interne și externe, vor arăta ce apreciază la organizația din care fac parte, ce doresc să fie diferit în mediul lor de lucru și ce valori sunt promovate în interiorul organizaței respective.

De același autor: Menținerea angajaților implicați, cel mai greu lucru pentru funcția de HR

  •  
  •  
  •  
  •  
  •