Ca antreprenor, îţi scade gradul de libertate

A fi antreprenor inseamna a fi in acelasi timp strateg, vizionar, executant

Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor presupune o schimbare majoră, de perspectivă. Filtrele sunt altele. Îţi schimbi atitudinea, modul de gândire, tipul de acţiune, îţi creşte gradul de autoritate, dar se înmulţesc şi responsabilităţile.

În acelaşi timp, îţi scade gradul de libertate. Ca antreprenor, în rolul pe care mi l-am asumat, sunt responsabil pentru calitatea fiecărui om pe care îl aduc în echipă, pentru resursele pe care i le pun la dispoziţie. De asemenea, răspund pentru reputaţia companiei, pentru calitatea serviciilor oferite clienţilor, pentru modul în care administrez costurile şi pentru deciziile pe care le iau. Pe de altă parte, nu trebuie să am doar expertiză pe domeniul în care m-am lansat, ci trebuie să cunosc şi un minimum de noţiuni legislative, de resurse umane, de economie, chiar dacă am externalizat unele dintre aceste activităţi.

Timpul pe care îl aloc activităţii profesionale este acelaşi ca atunci când lucram ca angajat, dar e trăit foarte intens şi e plin de satisfacţii. În acelaşi timp, trebuie înţeles că a fi antreprenor înseamnă a fi în acelaşi timp strateg, vizionar, executant, administrator de resurse şi de costuri, manager şi lider.

După părerea mea, principalele provocări în dezvoltarea unei activităţi pe cont propriu sunt:
– Punerea în practică a strategiei şi a planului de business. Dacă ţi-ai fixat obiective clare, trebuie să le urmăreşti, să fii perseverent, dar şi flexibil şi receptiv la evoluţia pieţei.
– Finanţarea propriei afaceri. Pornirea unei afaceri fără un plan financiar cu buget sigur, în speranţa că lucrurile se vor regla pe parcurs, seamănă cu alergatul pe întuneric. Poţi să ajungi sau nu la finalul cursei. Lipsa finanţelor îţi poate afecta afacerea. În acest context, să aduci bani de acasă pentru salarii sau pentru taxe către stat îţi va crea dificultăţi.
– Adaptarea continuă la contextul economic şi legislativ. Trebuie să fii informat cu privire la modificările economice şi legislative care îţi pot influenţa într-un fel sau altul activitatea şi să iei măsurile de rigoare.
– Modul în care îţi faci promovarea în piaţă. În domeniul nostru, se spune că nu contează pe cine cunoşti, ci contează cine te cunoaşte pe tine. Din punctul meu de vedere, promovare înseamnă şi vânzare. Fără vânzători buni, nici o firmă cu servicii în portofoliu nu va reuşi să prospere.
– Oamenii pe care-i ai în preajmă. Calitatea echipei sau a partenerilor este determinantă pentru succesul unui  business. Ea face diferenţa. Ei sunt interfaţa între companie şi serviciile oferite. Cel mai important obstacol întâmpinat de mine în antreprenoriat au fost ieşirea din starea de confort şi demararea propriului business.

(Foto: Ken Teegardin, www.flickr.com)