Ca să-ţi faci propriul business, îţi trebuie mult „combustibil” interior

Pentru un antreprenor, cred ca cel mai important atribut este apetitul (rezonabil) pentru risc.

Pentru un antreprenor, cred că cel mai important atribut este apetitul (rezonabil) pentru risc. Dacă nu-l ai, nu porneşti un business privat, mai ales dacă trebuie să părăseşti o poziţie de angajat într-o corporaţie. Aşa cum a fost în cazul meu. Apoi, este nevoie de dorinţa de a construi un proiect care, dintr-o idee, să devină un generator de oportunităţi pentru alţii. Nu în ultimul rând, contează seriozitatea cu care te apuci şi, mai ales, să te ţii de proiectul tău, fără să te laşi influenţat de factori externi, umani sau de mediu.

Am ales să investesc într-un ­business în artă pentru că nevoia de frumos şi, deci, de artă este prezentă în viaţa noastră, indiferent dacă e sau nu criză. Pe de altă parte, chiar şi în condiţii de criză, oamenii preferă să investească în artă, deoarece valoarea ei se apreciază constant şi sigur în timp, comparativ cu alte instrumente de economisire sau de investiţie. În plus, piaţa comerţului (transparent) cu artă este abia la început în România şi mai are mult de crescut până să ajungă măcar la nivelul de maturitate atins de pieţele din Europa Centrală, ca să nu mai vorbim despre cel din Europa de Vest sau America de Nord.

Renunţând la statutul de angajat şi optând pentru antreprenoriat, am câştigat flexibilitate în managementul banilor şi în gestionarea timpului dedicat afacerii şi familiei. Dacă am pierdut ceva, au fost şansa de a lucra în echipă şi dedicarea pentru proiectele mari, complexe, cu investiţie mare de timp, inteligenţă şi energie.

După părerea mea, reţeta antreprenorului ar fi: 50% bani, 25% pasiune, 15% apetit pentru risc, 10% oportunităţi de piaţă. Abilităţile de management constituie un plus: se poate şi fără ele, la început, dar devin indispensabile atunci când afacerea creşte.

Dacă ar fi să identific cea mai dificilă problemă cu care mă confrunt, ca antreprenor, aceasta ar fi finanţarea, capitalul de lucru fiind foarte important în comerţul cu artă.

Încurajez şi pe alţii să ia decizia de a-şi deschide propriul ­business oricând, cu condiţia să aibă ­destul „combustibil” înăuntrul lor!

În 2011, Doru Gînju şi-a deschis propria galerie de artă contemporană românească, într-un fost garaj. De atunci, îi este dedicat exclusiv. De curând, SOL Gallery a găzduit expoziţia de pictură a Letiţiei Oprişan.

(Foto: Ash Berlin, www.flickr.com)